Hyppää pääsisältöön

Apua Kiinteistötietopalvelun teknisiin ongelmiin

Seuraavassa muutamia vinkkejä, jotka useimmissa tapauksissa auttavat ongelmiin.

Selaimen virkistäminen F5 -painikkeella

Virkistä näkyvissä oleva Kiinteistötietopalvelun sivu klikkaamalla F5 -painiketta näppäimistöltä. Toiminto palauttaa sovelluksen alkutilaan. 

Selaimen välimuistin ja evästeiden tyhjennys

Siirry Kiinteistötietopalvelun sivulta jollekin toiselle nettisivulle. Tyhjennä selaimen välimuisti ja evästeet ainoassa auki olevassa selainikkunassa. Toiminto löytyy esimerkiksi Chrome-selaimessa Asetukset / Tietosuoja ja turvallisuus -kohdasta -> Poista selaustiedot. Palaa uudelleen Kiinteistötietopalveluun.

Tietoturvaohjelmiston asetukset

Jos käytössäsi on joku tietoturvaohjelmisto, varmista, että se ei estä Kiinteistötietopalvelua toimimasta. Mikäli tietoturva-asetukset on säädetty tiukoiksi, tulee Kiinteistötietopalvelun ja/tai maanmittauslaitos.fi -sivut listata erikseen sallittujen listalle.

Kokeile toista selainta

Mikäli edellä esitetyt toimet eivät auta, voit myös testata jotain toista selainta.

Suomi.fi-tunnistautuminen 

Kiinteistötietopalveluun kirjaudutaan vahvaa tunnistusmenetelmää käyttäen Suomi.fi-tunnistuspalvelun kautta. Vahvan tunnistuksen toimiminen edellyttää, että käyttäjän tietoihin on käyttövaltuushallinnassa (KVH) kirjattu henkilötunnus. Henkilötunnuksen tulee olla oikeaa muotoa, kuten esim. KELA-kortilla. Käyttövaltuushallinnassa tulee käyttäjällä olla myös käyttöoikeudet Kiinteistötietopalveluun. 

Mikäli edellä mainitut asiat ovat kunnossa, mutta kirjautuminen ei onnistu, voit varmistaa vielä seuraavat asioita: 

  • kysy lisäohjeita oman organisaatiosi ICT-tuesta (esim. virka- /toimikortin ajureiden päivitys saattaa auttaa)
  • jos mobiilivarmenne ei jostain syystä toimi tai menee jumiin, ota yhteyttä puhelinoperaattoriisi 
  • ohjeita vahvan tunnistuksen toimisesta voi kysyä myös Suomi.fi-tunnistuspalvelun tarjoajalta, Digi- ja väestötietovirastolta

     

Jos ongelmat jatkuvat, ota yhteyttä