Fastighetsdatatjänsten

I Fastighetsdatatjänsten kan du bläddra i det riksomfattande fastighetsdatasystemets (FDS) uppgifter. Du kan även söka information om fastighetsköp, byggnader och fixpunkter. I tjänsten finns också Lantmäteriverkets bakgrundskartor, terrängkartor och flygbilder.

Tjänsten är avsedd för myndigheter och för sådana användare som kan beviljas användningstillstånd. Så här kan du bli en användare.

Fastighetsdatatjänsten är tillgänglig kl. 00.15–23.15.

Behörighetshantering

Via behörighetshanteringen (fi. Käyttövaltuushallinta) kan Fastighetsdatatjänstens kontaktperson administrera organisationens uppgifter, användare och behörigheter. Enskilda användare kan kontrollera sina egna användaruppgifter och byta lösenord. Logga in i behörighetshanteringen med Fastighetsdatatjänstens koder.

Logga in i behörighetshanteringen här. 

Bruksanvisningar för behörighetshanteringen:

Anvisningar för kontaktpersoner (pdf)

Anvisningar för vanliga användare (pdf)

Registerföringsapplikationens användare och kontaktpersoner: kontrollera inloggning och anvisningar från Registerföringens sidor.

Har du glömt lösenordet till Fastighetsdatatjänsten? Beställ ett nytt lösenord.

Fastighetsdatatjänsten ger tillgång till uppgifter i flera olika register. I tjänsten kan uppgifterna visas antingen på kartbotten (fastighetsgränser, råmärkesuppgifter, fastighetsköpens läge, byggnadernas läge) eller som utdrag, utskrifter eller tabeller.

Fastighetsdatasystemet

Fastighetsdatasystemet (FDS) omfattar fastighetsregistret och lagfarts- och inteckningsregistret. Registret över enskilda vägar ingår också i fastighetsdatasystemet. Lantmäteriverket förvaltar och upprätthåller fastighetsdatasystemet och ansvarar för informationstjänster från detta system.

Fastighetsregistret

Uppgifter som ingår i fastighetsregistret är exempelvis:

  • fastighetens läge och gränser på kartan

  • fastighetens bildningshistoria

  • andelar i samfällda områden (t.ex. vattenområden)

  • uppgifter om nyttjanderätter och begränsningar i nyttjanderätten som berör fastigheten

  • detaljplanområdenas gränser

  • fastighetsregisterutdrag och utdrag över nyttjanderättsenhet.

Uppgifterna i fastighetsregistret uppdateras under natten. Registrerade lantmäteriförrättningar syns för användarna dagen efter registreringen.

Läs mer om fastighetsregistret.

Lagfarts- och inteckningsregistret

Exempel på uppgifter i lagfarts- och inteckningsregistret:

  • fastighetens ägare

  • inteckningar som hänför sig till fastigheten

  • särskilda rättigheter, exempelvis arrenderätter

  • lagfarts- och gravationsbevis, intyg över arrenderätt

  • begränsade lagfartshandlingar

Uppgifterna i lagfartsregistret är tidsenliga. Läs mer om informationsinnehållet i lagfarts- och inteckningsregistret (på finska).

Köpeskillingsregistret över fastigheter

Uppgifterna i köpeskillingsregistret över fastigheter baserar sig på köpvittnens meddelanden och uppgifter som inkommit via Fastighetsöverlåtelsetjänsten. Uppgifter ur köpeskillingsregistret finns tillgängliga från och med 1985.

Exempel på uppgifter ur köpeskillingsregistret:

  • köpets eller överlåtelsens objekt

  • överlåtelsens typ (köp, byte, gåva, föravtal, osv.)

  • överlåtare och förvärvare

  • köpeskilling (inköpspris).

Läs mer om köpeskillingsregistret.

Befolkningsdatasystemets byggnadsuppgifter

Byggnadsuppgifterna uppdateras av Befolkningsregistercentralen och magistraterna i samarbete med kommunerna. Användningen av byggnadsuppgifter förutsätter Befolkningsregistercentralens tillstånd.

Byggnadsuppgifterna visas på kartan som punkter. Exempel på byggnadernas egenskapsuppgifter:

  • byggnadsbeteckning

  • byggnadens användningsändamål

  • byggår

  • byggnadens adress.

Uppgifterna uppdateras i Fastighetsdatatjänsten en gång i veckan.

Byggnadsuppgifterna förs in i Befolkningsdatasystemet (BDS) av kommunernas byggnadstillsynsmyndigheter. Uppgifternas omfattning och riktighet varierar i kommunerna. Datainsamlingsmetoderna har ändrats under årens lopp. Detta betyder att det kan förekomma brister och inexaktheter i gamla byggnadsuppgifter.

Befolkningsdatasystemets byggnadsuppgifter är inte offentligt tillförlitliga och de får användas i beslutsfattande som gäller en person bara om han eller hon i samband med beslutsfattandet får en uttrycklig redogörelse för innehållet i uppgifterna och om hur de har använts (18 § i lagen om befolkningsdatasystemet och Befolkningsregistercentralens certifikattjänster (661/2009)).

Arkivmaterial

Lantmäteriverket arkiverar handlingar och kartor som berör lantmäteriförrättningar och förvaltningsbeslut elektroniskt i systemet ARKKI. Datamaterial som producerats från och med 2005 finns i systemet i sin helhet. Äldre material skannas hela tiden in i systemet.

Från och med 13.5.2013 har Lantmäteriverket arkiverat även inskrivningsansökningar med bilagor och anslutande avgöranden elektroniskt i systemet ARKKI. Efter avgörandet är offentliga inskrivningshandlingar direkt tillgängliga i systemet. Inskrivningshandlingar från perioden 1.12.1993–3.5.2013 skannas in i systemet på beställning. Beställningen görs hos Lantmäteriverkets kundservice.

Anvisningar för hur du använder det elektroniska arkivet (ARKKI) finns i Fastighetsdatatjänstens bruksanvisningar.

Fixpunktsregistret

Fixpunktsuppgifterna består av fixpunkternas läge och egenskaper. Läs mer om fixpunkter.

Adresser

Adressökningen baserar sig på adresser i Terrängdatabasens vägnät. Adresserna är adresspunkter som beräknats från vägdata. Adresspunkternas läge motsvarar inte nödvändigtvis fastigheternas verkliga adresser. Adressuppgifterna i Terrängdatabasen uppdateras kontinuerligt. Adressuppgifterna härstammar från kommunerna.

Fastigheter kan sökas även med byggnadens adress. Adressuppgifterna hämtas från Befolkningsregistercentralens adressystem.

Ortnamnsregistret

Namnsökningen baserar sig på Lantmäteriverkets ortnamnsregister som innehåller bland annat alla namn på grundkartan. Det finns totalt cirka 800 000 namn.

Materialet uppdateras en gång i veckan.

Kartor

Bakgrundskartor

Bakgrundskartor är, som namnet säger, avsedda för att användas som bakgrundskartor för olika datamaterial. Kartorna har ljusa färger och visar främst vägar, vägnamn, byggnadernas adresser, byggnader, förvaltningsgränser, namnbestånd och vattendrag.

De mest exakta kartorna uppdateras en gång i veckan. Mer generaliserade kartor uppdateras några gånger per år.

Terrängkartor

I tjänsten visas den karta som bäst lämpar sig för den skalan som är vald i kartfönstret. Grundkartor och terrängkartor används i de största skalorna och generalkartorna i de mindre skalorna.

Terrängdatabasen utgör grunden för grundkartan och terrängkartan i skalan 1:50 000. Vägnätet och namnbeståndet uppdateras kontinuerligt, de administrativa gränserna och byggnaderna årligen och de övriga elementen med 5–10 års mellanrum. Terrängkartorna uppdateras i Fastighetsdatatjänsten en gång i veckan. Om det sker ändringar i Lantmäteriverkets terrängdatabas, syns de i Fastighetsdatatjänsten en vecka senare.

Mer exakt information om bland annat uppdateringsfrekvensen för terrängkartor och generalkartor finns i produktbeskrivningarna.

Stomkartor

Över vissa kommuners områden finns stomkartmaterial. Stomkartorna är kommunernas baskartor. På stomkartan avbildas bland annat byggnader och konstruktioner, trafikleder, olika typer av jord- och vattenområden, höjduppgifter och namnbestånd. Stomkartans informationsinnehåll och avbildningsteknik baserar sig på anvisningar för planläggningsmätning.

Flygbilder

I tjänsten tillhandahålls de nyaste flygbilderna och IR-flygbilderna. Områden fotograferas i samarbete med olika ämbetsverk. Tidsenligheten på de flygbilder som visas i tjänsten beror alltså på när området har senast fotograferats.

Läs mer om flygbildernas tidsenlighet och flygbildsproduktion (på finska).

Ibruktagandet av Fastighetsdatatjänsten förutsätter ett avtal samt ett tillstånd enligt lagen om ett fastighetsdatasystem och anslutande informationstjänster (453/2002, 1189/2011) (nedan FDSL).

Ett användningstillstånd kan beviljas, om uppgifterna behövs för samhällsplanering, fastighetsförmedling, beviljande av och tillsyn över kredit eller något annat jämförbart syfte som har samband med fastigheter. Många myndigheter får tillgång till tjänsten utan tillståndsförfarande.

Användningen av byggnadsuppgifter från befolkningsdatasystemet förutsätter ett tillstånd från Befolkningsregistercentralen.

Ansök om användningstillstånd

Ansök om användningstillstånd genom att fylla i vår avtalsblankett. När Lantmäteriverket har godkänt avtalet skickar kundstödet användarkoderna till organisationens kontaktperson. Efter det kan kontaktpersonen logga in i behörighetshanteringen och skapa användarkoder till organisationens personal.

Upprätta ett nytt avtal om användning av Fastighetsdatatjänsten 

Ändra avtalet

Om du vill ändra på din organisations användningstillstånd (exempelvis ansöka om tillstånd till byggnadsuppgifter eller uppgifter i köpeskillingsregistret), kan du ansöka om ändring i tillstånden med blanketten nedan. Med samma blankett kan du meddela att kontaktpersonen eller faktureringsadressen ändrats, eller säga upp avtalet.

Ändra uppgifter i avtalet  

Observera! Organisationens kontaktperson ändrar eller lägger till enstaka användare med hjälp av behörighetshanteringen. Kontakta kontaktpersonen inom din organisation eller om hen är okänd, kundstödet för webbtjänster.

Avtal för läroanstalter

Läroanstalter kan använda Fastighetsdatatjänsten vid undervisningen. För undervisningsändamål kan uppgifter överlåtas från fastighetsregistret, köpeskillingsregistret och fixpunktsregistret. Användarkoden beviljas till läraren som ansvarar för användningen av koderna. Om du vill veta mera om detta, kontakta kundstödet: tietopalvelut@maanmittauslaitos.fi

Priser i Fastighetsdatatjänsten

Priserna grundar sig delvis på jord- och skogsbruksministeriets förordning (1117/2016) om avgifter som tas ut för fastighetsdatasystemets prestationer och informationstjänster (gäller 1.1.2017–31.12.2018) och på Jord- och skogsbruksministeriets förordning (1386/2016) om Lantmäteriverkets avgifter samt avgifter och ersättningar för bestyrkande av köp (gäller 1.1.2017–31.12.2018). 

  Pris exkl. moms i euro (€) Pris inkl. moms 24 % i euro (€)
Registreringsavgift (1-3 användarnamn ingår) 60,00 74,40
Återöppnande av tjänst / kundorganisation 80,00 99,20
Underhållsavgift / användarnamn / månad 12,00 14,88
     
     
Lagfartsbevis / registerenhet 5,30 ingen moms
Gravationsbevis / registerenhet 5,30 ingen moms
Intyg över arrenderätt / registerenhet 5,30 ingen moms
Registerutdrag över nyttjanderättsenhet / nyttjanderättsenhet 5,30 ingen moms
Kontaktuppgifter / registerenhet 2,00 ingen moms
Fastighetsregisterutdrag / registerenhet 5,30 ingen moms
Fastighetsregisterutdrag för outbrutet område / registerenhet 5,30 ingen moms
Kartutdrag ur fastighetsregistret / registerenhet 5,30 ingen moms
Bildningskedja framåt / enhet vars fastighetsbildningsuppgifter söks 0,70 ingen moms
Bildningskedja bakåt / enhet vars fastighetsbildningsuppgifter söks 0,70 ingen moms
Registerenheter vid tidpunkten / enhet vars fastighetsbildningsuppgifter söks 2,00 ingen moms
Gällande fastighetsbildningar / enhet vars fastighetsbildningsuppgifter söks 2,00 ingen moms
Utredning av fastighetsbildningen / enhet vars fastighetsbildningsuppgifter söks 2,00 ingen moms
     
Lagfartsbevis, bestyrkt 5,30 ingen moms
Gravationsbevis, bestyrkt 5,30 ingen moms
Registerutdrag över nyttjanderättsenhet, bestyrkt 5,30 ingen moms
Intyg över arrenderätt, bestyrkt 5,30 ingen moms
Fastighetsregisterutdrag, bestyrkt 5,30 ingen moms
Fastighetsregisterutdrag för outbrutet område, bestyrkt 5,30 ingen moms
Kartutdrag ur fastighetsregistret, bestyrkt 5,30 ingen moms
     
Basuppgifter om registerenhet 0,50 0,62
Basuppgifter om outbrutna område 0,50 0,62
Basuppgifter om anläggning 0,50 0,62
Basuppgifter om nyttjanderättsenhet eller enskild väg 0,50 0,62
En registerenhetens skiften och outbrutna områden på karta 0,50 0,62
Nyttjanderättsenhet på karta / nyttjanderättsenhet 0,50 0,62
Byggförbud som berör registerenheten på karta 0,50 0,62
Outbrutet område på karta 0,50 0,62
     
Köpeskillingsregistret över fastigheter:    
Uppgifter ur köpeskillingsregistret / köp 1,10 1,36
Byggnadsuppgifter:    
En byggnads egenskapsuppgifter 0,50 0,62
En byggnads egenskaps- och ägaruppgifter 0,50 0,62
Användning av köpeskillingsregistret till fast pris (avtalas särskilt):    
För tjänsten debiteras en månatlig avgift. Förutsätter minst ettårigt avtal.    
Avgift / användarnamn / månad 70,00 86,80
     

För användningen av Fastighetsdatatjänsten faktureras retroaktivt en gång i månaden. Om fakturabeloppet för en månad understiger 30 euro, flyttas fakturan till följande månad.

 För öppnandet av tjänsten tar vi ut en öppningsavgift. Efter detta tar vi ut en månatlig underhållsavgift för varje användare, oavsett om användaren använt tjänsten under månaden ifråga eller inte.

 Utöver underhållsavgiften tar vi också ut en avgift för sökta produkter och uppgifter. En användare kan exempelvis söka fastigheter med kartavgränsning så att resultatet visas som en lista av fastigheter. Ingen avgift tas ut för hämtningen av fastigheter till listan. Om en användare väljer en fastighet från listan och hämtar produkten Basuppgifter, debiteras priset för produkten Registerenhetens basuppgifter.

 Användarkoderna stängs om fakturan inte betalas trots påminnelse. För betalningspåminnelser tar vi ut en tilläggsavgift på 5 euro. Att öppna tjänsten på nytt kostar 80 euro + moms. Tjänsten öppnas inte automatiskt, efter att ha betalat fakturan måste kunden kontakta kundstödet för Fastighetsdatatjänsten.

Allmänna avtalsvillkor för Fastighetsdatatjänsten.

Avtal om användning av Fastighetsdatatjänsten

1. Tjänsten som erbjuds

Lantmäteriverket upprätthåller Fastighetsdatatjänsten (nedan tjänsten). En beskrivning av tjänsten och de material och produkter som är tillgängliga via den finns på Tjänstens innehåll. Kunder får tillgång till tjänsten i enlighet med dessa villkor.

2. Parter

Parterna i detta avtal är innehavaren av användningstillståndet och Lantmäteriverket (LMV).

Ifall avtalet även omfattar byggnadsuppgifter i befolkningsdatasystemet, är även Befolkningsregistercentralen en avtalspart, eftersom parterna genom detta avtal förbinder sig till att följa villkoren för det särskilda tillstånd för utlämnande av uppgifter som Befolkningsregistercentralen beviljar. Befolkningsregistercentralen har befullmäktigat Lantmäteriverket att ta emot nämnda förbindelser.

3. Användningstillstånd

Enligt 6 § i i lagen om ett fastighetsdatasystem och anslutande informationstjänster (453/2002) (FDSL) och 5 § i lagen om köpeskillingsregister över fastigheter (552/1980) kan användningstillståndet innehas av myndigheter, företag, sammanslutningar eller fysiska personer. I avtalet meddelar innehavaren av användningstillståndet kontaktpersonen inom organisationen och användarna av tjänsten.

Användningstillståndet kan inte överföras.

Innehavaren av användningstillstånd till befolkningsdatasystemets byggnadsuppgifter kan endast vara ett företag eller en sammanslutning.

4. Användarkod och lösenord

Användarkoder och lösenord används för att identifiera användaren.

Kontaktpersonen för innehavaren av användningstillståndet ska meddela Lantmäteriverket namnen på de personer som har rätt att använda tjänsten. Innehavaren av användningstillståndet och användarna ansvarar för användningen av koderna och ska se till att användarkoderna och lösenorden inte missbrukas.

5. Priser och fakturering

Om avgifterna för Fastighetsdatatjänsten bestäms i 7 § i FDSL (453/2002). Storleken på de avgifter som tas ut för utdrag ur fastighetsdatasystemet bestäms separat genom Jord- och skogsbruksministeriets förordning.

De övriga avgifternas storlek grundar sig på det Lantmäteriverkets beslut om avgifter som är i kraft.

Lantmäteriverket har rätt att fakturera innehavaren av användningstillstånd i enlighet med ovan nämnda förordning och Lantmäteriverkets gällande prislista.

Lantmäteriverket har rätt att stänga av användarkoderna om användaren inte betalar de avgifter som användningen medför. Lantmäteriverket har rätt att ta ut en avgift för öppnande av tjänsten på nytt i enlighet med gällande prislista. För betalningspåminnelse tas en tilläggsavgift ut.

6. Ersättningsskyldighet

Om innehavaren av användningstillstånd eller någon av användarna bryter mot dessa avtalsvillkor, är de ansvariga för uppkomna skador.

7. Förvaring av faktureringsuppgifter

Lantmäteriverket måste förvara uppgifterna om de händelser som gett upphov till fakturering som verket handlagt minst en månad efter att fakturan har skickats till kunden.

8. Leverans av material

De material som har beställts anses ha levererats och vara faktureringsbara när de har överförts till användarens webbläsare.

Material som inte kan levereras på grund av tekniska begränsningar i systemet ingår inte inom ramen för detta avtal eller denna prislista. De tekniska begränsningarna finns uppräknade i beskrivningen av tjänsten.

9. Användning av datamaterial

Med detta avtal förbinder sig innehavaren av användningstillstånd till att följa villkoren för det separat beviljade användningstillståndet i enlighet med FDSL (453/2002). I 6 § i denna lag finns en lista över de myndigheter som inte behöver ett tillstånd för att använda tjänsten. Dessa myndigheter får använda uppgifterna endast för myndighetsverksamhet.

Med detta avtal förbinder sig innehavaren av användningstillstånd till att följa villkoren för det separat beviljade användningstillståndet i enlighet med lagen om köpeskillingsregister över fastigheter.

Enligt 6 § 2 mom. i FDSL får endast kommuner, Lantmäteriverket och magistrater sälja utdrag och intyg. Övriga har inte rätt att offentliggöra, sälja eller vidareöverlåta uppgifter och material som erhållits via webbtjänster, inte heller användningstillstånd till sådant material.

Innehavaren av användningstillstånd har rätt att använda registeruppgifter som erhållits via tjänsten endast till sådana användningsändamål som nämns i ett separat beviljat tillstånd eller i Fastighetsdatatjänstens avtal.

Personuppgiftslagen (523/1999) ska följas vid hanteringen av personuppgifter. Om man av personuppgifterna bildar ett personregister som avses i personuppgiftslagen, ska en kopia av registerbeskrivningen lämnas in till Lantmäteriverket. Personuppgifter som erhålls via Fastighetsdatatjänsten får inte användas för direktreklam, telefonförsäljning eller annan direktmarknadsföring, adresstjänster, marknads- och opinionsundersökning eller personmatrikel eller släktforskning.

Användaren har rätt att lagra enstaka kartvyer och objekt som ritats på kartan som ett resultat av sökning i tjänsten. Utdrag ur fastighetsregisterkartan och kartvyer får skrivas ut, kopieras eller publiceras för användningsändamål som är tillåtna enligt användningstillståndet. Datakällan ska anges, exempelvis © LMV och kommunerna 2017.

Användarna svarar för att lagstiftningen om datasekretess och myndigheternas bestämmelser iakttas då det gäller den utrustning, de datakommunikationsförbindelser, den programvara samt de datafiler och de genom tjänsterna förmedlade uppgifter som de har ansvar för.

Upphovsrätter och andra immateriella rättigheter till materialet förblir emellertid alltid hos den som producerat uppgifterna.

Det är inte tillåtet att publicera, sälja eller vidareöverlåta informationsmaterial från Lantmäteriverkets lantmäteriarkiv som är tillgängligt via Fastighetsdatatjänsten. Lantmäteriarkivmaterialet kan innehålla personuppgifter, vars behandling och överlåtelse till tredje person förutsätter att bestämmelserna i personuppgiftslagen (523/1999) och i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) följs.

Webblänkar som tjänsten ger tillgång till får inte publiceras.

10. Omsorg om tjänstens funktionalitet och säkerhet

Parterna måste omedelbart informera varandra om driftstörningar och misstankar om missbruk eller oklarheter som berör exempelvis dataöverföring eller fakturering.

11. Tjänstens tillgänglighet samt stödtjänst

Lantmäteriverket tillhandahåller informationstjänsten varje dag kl. 00.15–23.15 med undantag av planerade avbrott för underhåll samt oförutsedda avbrott som beror på fel i datorutrustningen eller dylikt. Stödet för användare av informationstjänsten är tillgängligt alla vardagar kl. 8.00–16.00.

Syftet är att schemalägga serviceåtgärder så att de infaller vardagar, utanför perioden kl. 8.00–16.00. På tjänstens webbsida informeras om eventuella planerade serviceavbrott och de begränsningar i tjänsten som avbrotten medför.

12. Ansvar

Lantmäteriverket ansvarar för den informationstjänst som avses i detta avtal, överföring av information, fakturering, beskrivningar av verkets datamaterial samt för att de datamaterial som verket överlåter håller en ändamålsenlig kvalitet.

Lantmäteriverket ansvarar dock inte för att användningen av tjänsten kan förhindras till följd av störningar i utrustningen eller driftavbrott av annan orsak. Tjänsten kan även avbrytas tillfälligt på grund av serviceåtgärder eller annan orsak genom att meddela om detta på förhand på tjänstens webbplats.

Lantmäteriverket ansvarar inte heller för tjänstens tillgänglighet i s.k. force majeure-situationer såsom strejk, blockad, eldsvåda, mobilisering, krig, störning av civil karaktär, import- eller exportbegränsningar samt situationer till följd av statliga påbud. Lantmäteriverkets och övriga dataproducenters ansvar begränsar sig ändå alltid högst till den avgift som tas ut för tjänsten.

Vid störningar utreder Lantmäteriverket omedelbart orsaken till störningen och strävar efter att avlägsna störningen så fort som möjligt.

13. Ändring av avtalet

Lantmäteriverket har rätt att föreslå ändringar i den informationstjänst som avses i detta avtal samt i de till tjänsten hörande avgifterna genom att meddela om dessa ändringar på webbtjänstens webbplats.

Föreslagna ändringar i avtalsvillkoren träder i kraft när användaren för första gången använder tjänsten efter att de nya avtalsvillkoren har trätt i kraft.

14. Ändringar i tjänsten

Lantmäteriverket förbehåller sig rätten att förbättra tjänstens innehåll och funktionalitet. Om väsentliga ändringar i informationstjänstens innehåll eller funktionalitet meddelas på webbtjänstens webbplats.

15. Användning av uppgifter om kunden

Enligt 8 § i personuppgiftslagen används personuppgifter i samband med skötsel av kundförhållanden och information om tjänsten.

I enlighet med 4 kap. i personuppgiftslagen kan personuppgifter därtill användas i samband med Lantmäteriverkets marknads- och opinionsundersökningar samt för att skicka information om nya produkter och tjänster.

Dataskyddsbeskrivning för registret över kundförhållanden

17. Avtalets giltighet, uppsägning och hävning

Detta avtal gäller tills vidare. Vardera parten kan säga upp avtalet så att det upphör efter en månad genom att per post eller e-post sända ett skriftligt meddelande om uppsägningen till den andra parten.

Om innehavaren av användningstillstånd eller användaren bryter mot avtalsvillkoren har Lantmäteriverket rätt att häva avtalet med omedelbar verkan.

18. Lösning av meningsskiljaktigheter

Tvister som föranleds av detta avtal ska i första hand lösas genom förhandlingar. Om enighet inte uppnås, ska saken avgöras vid Helsingfors tingsrätt enligt finsk lagstiftning.

19. Kontaktuppgifter

I ärenden som gäller detta avtal är den person som har meddelats som kontaktperson i avtalet kontaktperson för innehavaren av användningstillstånd. Byte av kontaktperson ska genast meddelas till kontakten vid Lantmäteriverket.

Kontaktpersonen ansvarar för att användaruppgifterna och faktureringsuppgifterna är tidsenliga. Kontaktpersonen ansvarar för stängning av användarkoder som inte längre behövs.

Den som använder Fastighetsdatatjänsten ska beakta kraven på webbläsaren och användningen av kakor (cookies) och poppupp-fönster.

Webbläsare

Applikationen har testats med följande webbläsare:

  • Internet Explorer 9 och nyare (Windows); Kartfönstret fungerar sämre med IE9 än med nyare versioner av webbläsaren.
  • Google Chrome, nyaste webbläsarversion (Windows, OS X); Webbläsaren uppdaterar sig själv automatiskt, äldre versioner testas inte.
  • Firefox 26 och nyare (Windows)
  • Safari 6.1 och nyare (OS X)

Vi rekommenderar att du använder den nyaste versionen av respektive webbläsare för att garantera bästa möjliga prestationsförmåga.

Fastighetsdatatjänsten kan även användas med mobil utrustning. Applikationens användbarhet har dock inte optimerats för pekskärmar och dess funktion i mobilversionerna av de stödda webbläsarna har inte testats i stor omfattning. Vi strävar efter att förbättra applikationens användbarhet med mobil utrustning i kommande versioner.

Kakor

Fastighetsdatatjänsten använder s.k. kakor (cookies) för att anpassa sessionen. Kontrollera att användningen av kakor inte har förhindrats i webbläsarinställningarna.

Poppupp-fönster

Fastighetsdatatjänsten öppnar utskrifter i ett nytt fönster. Därför måste det vara tillåtet att öppna nya webbläsarfönster (poppupp-fönster) till denna webbplats eller i allmänhet.

PDF-utskrifter

Utdrag och intyg som fås från Fastighetsdatasystemet är PDF-dokument. I vissa webbläsare ingår en PDF-bläddringsfunktion men andra behöver ett separat PDF-läsprogram, exempelvis Adobe Reader som är avgiftsfritt och som kan laddas ned från Adobes webbplats.

I Internet Explorer ingår en funktion för öppnande av PDF-dokument för att ladda ned filer. Nedladdningen av filer måste vara tillåten i webbläsarens inställningar för att utskrifterna ska kunna öppnas.

Webbläsarens tilläggskomponenter

Applikationen kräver inte Java eller andra webbläsartillägg eller tilläggskomponenter.

Applikationernas tillgänglighet

Kontrollera applikationernas aktuella tillstånd och eventuella störningar.

Behöver du hjälp med att använda tjänsten?

Kontakta kundstödet: tietopalvelut@maanmittauslaitos.fi

eller 029 530 1119.

Problem med att använda tjänsten?

Kontakta det tekniska stödet: sovellustuki@maanmittauslaitos.fi eller 029 530 1197.