– Asiakkaan näkökulmasta on kätevää, että useamman viraston asiakaspalvelu on keskitetty samaan paikkaan. Yhteisessä asiakaspalvelussa asiakas saa helpommin tietoa eri virastojen palveluista, kertoo tietopalvelupäällikkö Pasi Reunanen.
Maamittauslaitoksen palvelupisteessä asiakkaat voivat hoitaa kiinteistöihinsä liittyviä asioita, saada huoneistotietojärjestelmään liittyvää neuvontaa, tilata karttatuotteita ja saada tietoa Maanmittauslaitoksen sähköisistä palveluista.
– Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelussa on tällä hetkellä paljon ruuhkaa ja jonottamaan saattaa joutua jopa parikin tuntia. Kiitos asiakkaille kärsivällisyydestä ja ymmärryksestä tämän kanssa. Ruuhka on aiheutunut pääosin suuresta innosta sähköistää osakekirjat, Pasi Reunanen toteaa.
- Haluan muistuttaa asiakkaitamme, että osakekirjan omistusmerkinnän muuttamiseksi sähköiseen muotoon ei ole kiirettä. Asiakkailla on 10 vuotta aikaa muuttaa omistusmerkintä sähköiseen muotoon, tietopalvelupäällikkö Pasi Reunanen jatkaa.
Porin yhteinen palvelupiste on osa valtion palvelu- ja toimitilaverkkouudistusta. Hankkeen tavoitteena on koota valtion käyntiasiointi yhteisiin palvelupisteisiin 2020-luvun aikana. Samalla tehostetaan valtion tilankäyttöä, kun virastot muuttavat yhteiskäyttöisiin toimistotiloihin.
Maanmittauslaitoksen lisäksi asiakaspalvelua Porin yhteisessä palvelupisteessä tarjoavat Aluehallintovirasto, Digi- ja väestötietovirasto, ELY-keskus, Porin kaupunki, Satakunnan TE-toimisto sekä Verohallinto. Viranomaisten omien asiantuntijoiden lisäksi yhteisessä palvelupisteessä työskentelee kaksi palveluneuvojaa, jotka neuvovat asiakkaita viranomaisasiointiin liittyvissä asioissa ja tarjoavat tukea sähköiseen asiointiin.
Lisätiedot
Tietopalvelupäällikkö Pasi Reunanen, 040 5225815, etunimi.sukunimi@maanmittauslaitos.fi