Hoppa till huvudinnehåll

Kundrådgivaren är en expert inom informationssökning och kundservice - Pietaris karriärberättelse

Pietari hymyilee karhupatsaan vieressä.

Pietari, som ursprungligen kommer från Uleåborg men nu bor i Birkaland, arbetar som kundrådgivare på kontoret i Tammerfors. Till kundrådgivarens kärnuppgifter hör kundservice via olika kanaler, mångsidig informationssökning och utredning samt användning av olika system och applikationer. Eftersom Lantmäteriverkets verksamhetsområde är brett kan kunderna också kontakta oss om nästan allt mellan himmel och jord.

Vi möter kunderna genom många olika kanaler och kontakterna kan se väldigt olika ut. Ibland är frågorna enkla och lätta att svara på, ibland får man göra mer omfattande efterforskningar i olika databaser och arkiv. I arbetet används många olika informationskällor och det är givande att hitta rätt information och hjälpa kunden. Jag tycker att mitt arbete är intressant och meningsfullt.

Möjligheter till anställning med ett brett spektrum av utbildningsbakgrunder

Pietari har en intressant karriär- och studieväg som är till stor nytta i uppgiften som kundrådgivare. Han utbildade sig till kartläggare genom en lärlingsutbildning och arbetade med kartläggningsuppgifter inom den privata sektorn. Pietari arbetade med terränguppgifter, bearbetade mätdata för projekteringskontoret och gick vidare till att mäta infrastruktur. Pietari har också en magisterexamen i filosofi från Tammerfors universitet, med informationsstudier som huvudämne. Vid sidan av sitt nuvarande jobb var det möjligt att studera till YH-ingenjör inom lantmäteriteknik, och Pietari tog examen sommaren 2023 som lantmäteriingenjör.

Det är möjligt att arbeta på Lantmäteriverket med olika utbildningsbakgrunder och beroende på din egen aktivitet kan du fördjupa dina kunskaper genom att studera vid sidan av ditt arbete eller genom att söka till arbetsprojekt som intresserar dig.

Jag blev intresserad av Lantmäteriverkets verksamhet redan för flera år sedan genom mina studier i informationsvetenskap. Som kundrådgivare kan jag kombinera perspektivet från den akademiska utbildningen med min arbets- och studiebakgrund inom lantmäteri. När den nuvarande platsen dök upp blev jag genast intresserad. Mitt arbete har gett mig många meningsfulla utmaningar och erfarenheter av framgång.

Pietari nämner också teamwork och kollegor som viktiga i hans arbete.

Vi har ett riktigt bra team och särskilt under hektiska perioder spelar kollegorna en viktig roll i det dagliga arbetet. Vi hjälper varandra och gillar att jobba tillsammans. Bredare sett har Lantmäteriverkets kundtjänst ett bra samarbete och stödkanaler över hela myndigheten, vilket innebär att hjälp och stöd alltid är tillgängligt.