Om en aktielägenhet har fått en ny ägare, du har exempelvis köpt eller ärvt en aktielägenhet eller en del av den, ska du ansöka om registrering av din äganderätt inom två månader.
Om du äger en aktielägenhet i ett husbolag som har övergått till bostadsdatasystemet har du 10 år tid på dig att registrera ditt ägande hos Lantmäteriverket.
Börja med att titta på våra interaktiva anvisningar om hur du ska registrera ägandet till din aktielägenhet för att se hur registreringen av ägandet sköts i ditt fall.
Gör så här om du kommer till ett serviceställe
- Fyll i ansökningsblanketten (suomi.fi) innan du kommer till servicestället.
- Om du inte har en skrivare ber vi dig ändå läsa igenom hela blanketten (suomi.fi). Du kan fylla i blanketten på vårt serviceställe medan du väntar på din tur.
- Om du inte kan fylla i en punkt i protokollet kan du lämna den tom och be om råd när du lämnar in ansökan.
- Den största delen av serviceställena fungerar utan tidsbokning. Vi betjänar våra kunder i ankomstordning.
- Vi genomför ett pilotprojekt som gäller tidsbokning på följande orter: Björneborg, Joensuu, Kajana, Lahtis, Tammerfors och Tavastehus. Du kan fortfarande besöka även dessa orter utan tidsbokning.
- Före avfärd, kontrollera serviceställets adress och öppettider för att försäkra dig om att servicestället inte undantagsvis håller stängt.
Registreringen av en aktielägenhets ägande kostar 89 euro. Om en bilplats har ett eget aktiebrev ska du ansöka separat om registrering av bilplatsen. För registrering tas ut en avgift på 89 euro enligt prislistan.
Observera att när kundservicestället är överbelastat tar vi endast så många kunder i kön som vi hinner betjäna före stängningstiden. Om servicestället har en könummerautomat, kan den stängas av cirka en timme innan servicestället stänger.
Handläggningen av ansökningar är överbelastad
Handläggningen av ansökningar som berör aktielägenheter är överbelastad, och därför ber vi dig vänta lite till. Vi meddelar dig via tjänsten Turvaviesti när ditt ärende har handlagts. Om du inte har meddelat oss din e-postadress, får du ett meddelande om avgörandet per brevpost. Om ytterligare redogörelser behövs för din ansökan, kontaktar handläggaren av ansökan dig.
Om du har bråttom kan du påskynda handläggningen av din ansökan genom att kontakta vår kundservice. Det kan vara motiverat att påskynda handläggningen exempelvis om den nya ägaren behöver inleda en renovering eller om ett odelat dödsbo tänker sälja aktielägenheten.
Se de genomsnittliga handläggningstiderna för ansökningar på sidan Handläggningstider för ansökningar.
Vi beklagar det extra besvär som överbelastningen orsakar.