Asiointipalvelu (organisaatiot)

Organisaatioasiakkaiden asiointipalvelu on ensi vaiheessa tarkoitettu ainoastaan pankeille, jotka voivat tehdä palvelussa kiinnitysvarauksen. Asiointipalvelun käyttö edellyttää organisaatioasiakkailta sopimusta.

Asiointipalvelu on käytettävissä päivittäin klo 1.00 - 23.00.

Palvelussa voit tällä hetkellä tehdä kiinnitysvarauksia ja ostaa otteita.

Kiinnitysvaraus

Kiinnitystä voi hakea vain kiinteistön omistaja, mutta kiinnitysvaraus mahdollistaa kiinnityshakemuksen valmistelun ennakkoon, niin että kiinnitys tulee automaattisesti vireille, kun uuden omistajan lainhuuto tulee vireille.

Hakemus menee ensin luonnoksena allekirjoituspalveluun, jossa luonnoksen vastaanottajaksi merkityn hakijan on käytävä hyväksymässä hakemus. Tämän jälkeen kaikkien hakijoiden on allekirjoitettava hakemus.

Kiinnitysvarauksen tekijä toimii asiamiehenä. Asiamies saa viestin, kun kaikki hakijat ovat allekirjoittaneet hakemuksen. Asiamies antaa hakemuksessa panttikirjan saajan sähköpostiosoitteen, johon tieto kiinnityshakemuksen päätöksestä toimitetaan.

Kiinnityksen etusija muihin kohteen kiinnityksiin ja erityisiin oikeuksiin nähden määräytyy vireilletulohetken tilanteen mukaan.

Kiinnityksen vireilletulo edellyttää, että lainhuudossa on samat hakijat kuin kiinnitysvarauksessa.
Jos saajien lainhuutohakemus ei tule vireille kolmen kuukauden kuluessa, kiinnitysvaraus raukeaa.

Kiinnitysvarauksen voi tehdä toistaiseksi vain kiinteistöille ja vain yhteen kiinteistöön kerrallaan. Sitä ei voi käyttää määräosien kiinnittämiseen vaan kiinnityksen on kohdistuttava koko kiinteistöön. Myöhemmin kiinnitysvarauksen voi tehdä myös määräaloille ja vuokraoikeuksille.

Otteet

Palvelussa voi katsoa maksullisia kiinteistörekisterin sekä lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin otteita.

Asiointipalvelun käyttöönotto organisaatioille edellyttää sopimusta asiointipalvelun käytöstä sekä KTJ-lain mukaista käyttölupaa. Lisäksi tarvitaan sopimus kiinnitysvarauksen eli ennakkoon valmisteltavan kiinnityshakemuksen käytöstä.

Tällä hetkellä asiointipalvelun sopimuskäyttö on mahdollista vain pankeille.

Jos olet kiinnostunut palvelusta, ota yhteyttä sähköpostitse verkkopalveluiden asiakastukeen osoitteeseen verkkopalvelut(at)maanmittauslaitos.fi.

Asiointipalvelun sopimusasiakkaiden hinnat

Hinnat perustuvat osittain maa- ja metsätalousministeriön asetukseen (1117/2016) kiinteistötietojärjestelmän suoritteista ja tietopalvelusta perittävistä maksuista (voimassa 1.1.2017 – 31.12.2018) sekä Maa- ja metsätalousministeriön asetukseen (1386/2016) Maanmittauslaitoksen maksuista sekä kaupanvahvistuksesta perittävistä maksuista ja korvauksista (voimassa 1.1.2017 – 31.12.2018)

 

  Arvonlisäveroton hinta, euroa (€) Arvonlisäverollinen hinta, euroa (€), alv. 24 %
Palvelun perustaminen (sis. 1-3 käyttäjätunnusta) 60,00 74,40
Palvelun uudelleen avaaminen / asiakasorganisaatio 80,00 99,20
Ylläpitomaksu / käyttäjätunnus / kuukausi 12,00 14,88
     
Lainhuutotodistus / rekisteriyksikkö 5,30 Ei arvonlisäveroa
Rasitustodistus / rekisteriyksikkö 5,30 Ei arvonlisäveroa
Vuokraoikeustodistus / rekisteriyksikkö 5,30 Ei arvonlisäveroa
Kiinteistörekisteriote / rekisteriyksikkö 5,30 Ei arvonlisäveroa
Määräalan kiinteistörekisteriote / rekisteriyksikkö 5,30 Ei arvonlisäveroa
Kiinteistörekisterin karttaote / rekisteriyksikkö 5,30 Ei arvonlisäveroa
     
Kiinnityksen vahvistaminen (sähköinen panttikirja) / kiinnitys 35,00 Ei arvonlisäveroa