Niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa hyödynnetään päivittäin satelliittien avulla saatavaa sijaintitietoa, jonka tuottaa koko maailmaa palveleva satelliittipaikannusjärjestelmä GNSS (Global Navigation Satellite System). Maailmanlaajuisten satelliittipaikannusjärjestelmien suorituskykyä voidaan parantaa alueellisilla satelliittipohjaisilla lisäjärjestelmillä (SBAS), kuten eurooppalaisella EGNOS-järjestelmällä. EGNOS on osa EU:n avaruusohjelmaa, jota EUSPA (European Union Agency for the Space Programme) hallinnoi Euroopan komission valtuuttamana ESSP:n (European Satellite Services Provider) tuella. EGNOS on täysin EU:n rahoittama ja ilmainen palvelu kaikille käyttäjille.
EGNOS-järjestelmä parantaa GNSS-tietojen tarkkuutta ja luotettavuutta korjaamalla signaalin mittausvirheitä ja antamalla tietoa signaalien tarkkuudesta, eheydestä, jatkuvuudesta ja saatavuudesta. Nämä tiedot ovat olennaisia, jotta järjestelmä soveltuu käytettäväksi lentokoneissa, laivoissa, junissa ja muissa liikennemuodoissa.
– EGNOS-järjestelmä käyttää GNSS-mittauksia, jotka on tehty tarkkaan sijoitetuilla, koko maanosan kattavilla RIMS-monitorointiasemilla. Asemilla mitatut GNSS-virheet siirretään keskitettyyn laskentakeskukseen, jossa lasketaan korjaukset ja eheysviestit. Nämä laskelmat lähetetään Euroopassa alueellisille vastaanottajille geostationaaristen satelliittien avulla, kertoo johtava asiantuntija Esa Aikio Maanmittauslaitokselta.
Maanmittauslaitos rakentaa ja ylläpitää EGNOS-palvelun tarvitsemia RIMS-asemia Suomessa. Suomessa on kaksi RIMS-asemaa: uusi asema Kuusamossa, sekä toinen asema Virolahdella. Euroopassa on yhteensä noin 40 RIMS-asemaa.
– Kuusamon asema on parantanut merkittävästi EGNOS-järjestelmän suorituskykyä Euroopan koillisosassa, sillä lähimmät monitorointiasemat ovat Kirkkoniemellä (Norja) ja Virolahdella, Aikio sanoo.
Satelliittipohjaiset lisäjärjestelmät lisäävät turvallisuutta
Satelliittipohjainen lisäjärjestelmä (SBAS) on olennainen parannusjärjestelmä tilanteissa, joissa tarvitaan tarkkoja ja luotettavia paikannustietoja, esimerkiksi, kun on kyse ihmisten turvallisuudesta. Tästä esimerkkinä toimii lentokoneiden navigointi. Kansainvälisen ilmailujärjestön (ICAO) asettamien vaatimusten mukaan GPS ei yksinään täytä kaikkia lentokoneiden turvallisen ohjaamisen vaatimuksia kriittisissä tilanteissa, kuten laskeutumisessa.
Yhdistämällä SBAS-teknologiaa GPS-paikannukseen tiukat operatiiviset vaatimukset täyttyvät. Järjestelmän avulla varmistetaan lentoliikenteen turvallisuutta, autetaan lentäjiä tekemään tarkkoja päätöksiä ja varmistetaan, yhtenä osana lentokoneiden paikannusjärjestelmiä, turvallinen laskeutuminen eri olosuhteissa. Ilmailualan lisäksi SBAS parantaa ja laajentaa GNSS-sovellusten soveltamisalaa kuten esim. täsmäviljelyä ja merenkulkua.
Lisätietoja
ESSP - European Satellite Services Provider - We are the EGNOS Service Provider
EGNOS Helpdesk, helpdesk@egnos.gsc-europa.eu, +34 911 236 555