Monelle asuntolainaa hakeneelle on tullut yllätyksenä se, että pankit hylkäävät lainahakemuksen asunnon tietojen, eivät lainanhakijan maksukyvyn tai liian suuren lainapyynnön takia. Pankki arvioi aina asuntolainaa myöntäessään ostettavan asunnon tietoja ja kuntoa, sillä asunto toimii lainan vakuutena.
Jos ostettavasta kohteesta ei ole saatavissa muuta luotettavaa tietoa kuin sen koko ja rakennusvuosi voi vakuusarvon laskeminen olla pankille mahdoton tehtävä. Taloyhtiöiden tulevat pakolliset remontit vaikuttavat asunnon arvoon ja asumisen kokonaiskustannuksiin merkittävästi. Jos tietoa korjausvelan määrästä ei ole, ei kokonaisarviota asunnon arvosta voida luotettavasti laskea. Huoneistotietojärjestelmän tietomäärän laajeneminen vuosina 2025–2026 tuo ratkaisun näihin ongelmiin.
Taloyhtiön aika valmistautua remonttitietojen päivittämiseen 2025–2026
Hyvin hoidettujen taloyhtiöiden arvostus kasvaa, kun tietoja voi verrata helposti toisiinsa. Tämä hyödyttää sekä osakasta että yhtiötä. Korjausten suunnitelmallisuus, ennakointi ja oikea ajoitus näkyvät jatkossa huoneistotietojärjestelmässä. Yhtiöiden tulee ilmoittaa tiedot kunnossapitotarveselvityksistä sekä remonttitiedot huoneistotietojärjestelmään 30.6.2026 mennessä.
Ilmoitusvelvollisuus ei koske taloyhtiöitä, joissa on korkeintaan viisi hallintakohdetta ja joissa ei ole lainkaan osakkaille jyvitettäviä lainoja.
− Kuitenkin jos yksikin henkilö, joka on oikeutettu isännöitsijäntodistuksen pyytämiseen, haluaa näiden tietojen päivittämistä huoneistotietojärjestelmään, on tiedot ilmoitettava. Pienenkin taloyhtiön kannattaa siis päättää toimia, kertoo johtava asiantuntija Markus Tast Maanmittauslaitoksesta.
Vanhojen remonttitietojen ilmoittamisen voi aloittaa isännöintijärjestelmien rajapintojen kautta 1.6.2025 alkaen. Ne taloyhtiöt, joiden tietoja ei hallinnoida isännöintijärjestelmässä, voivat toimittaa remonttitiedot huoneistotietojärjestelmään Maanmittauslaitoksen tarjoaman käyttöliittymän kautta 1.1.2026.
− Kun vanhat remontti- ja taloustiedot on viety järjestelmään, alkaa 1.7.2026 myös jatkuvan tiedottamisen velvoite. Tiedot on päivitettävä vähintään kerran vuodessa ja ilmoitettujen tietojen oikeellisuudesta vastaa taloyhtiö, Tast sanoo.
Huoneistotietojärjestelmä ja osakekirja lyhyesti
Huoneistotietojärjestelmä on Maanmittauslaitoksen ylläpitämä valtakunnallinen sähköinen rekisteri, joka otettiin käyttöön vuonna 2019.
Taloyhtiöiden tuli siirtää osakeluettelonsa 31.12.2023 mennessä huoneistotietojärjestelmään.
Järjestelmässä on tiedot taloyhtiöistä ja niiden osakehuoneistoista, osakehuoneistojen omistuksista, panttauksista ja rajoituksista.
Omistuksen osoittavat paperiset osakekirjat muutetaan sähköiseen muotoon asuntokaupan tai muun omistajavaihdoksen yhteydessä.
Huoneiston omistuksen rekisteröintihakemuksissa on kuukausien käsittelyjono. Jos osakkaan oikeudet ovat vaarantumassa, kannattaa Maanmittauslaitoksesta pyytää asian käsittelemistä kiireellisesti, jolloin hakemus käsitellään muutamassa päivässä.
Lisätietoja
Huoneistojen omistuksen palvelujen johtaja Janne Murtoniemi, Maanmittauslaitos, p. 040 710 8862, etunimi.sukunimi@maanmittauslaitos.fi