Hyppää pääsisältöön

Kiinteistöihin liittyviä asiakirjoja ei enää tarvitse esittää alkuperäisinä

Kiinteistökirjaamiseen eli mm. omistuksen rekisteröintiin liittyvä asiointi helpottuu 1.11. alkaen, kun asiakirjoja ei tarvitse enää esittää alkuperäisinä. Muutos sujuvoittaa erityisesti kiinteistön luovutuksen jälkeistä aikaa. Esimerkiksi kiinteistökaupassa, erotilanteessa tai perinnönjaossa ei tarvitse esittää asiakirjoja alkuperäisinä. Jatkossa siis mm. kauppakirjasta, vuokrasopimuksesta ja perinnönjakosopimuksesta riittää skannattu versio.

Omakotitaloja syksyisessä maisemassa.
Kuva:
AnteroAaltonen

Digiasiointi helpottuu

Kun asiakirjoja ei tarvitse enää esittää alkuperäisinä, asiointi on entistä sujuvampaa. Kiinteistökirjaamiseen liittyvät tilanteet voi jatkossa hoitaa entistä helpommin Maanmittauslaitoksen digitaalisissa asiointikanavissa. Koska digiasiointi on nopeaa ja tietoturvallista, luovumme tietyistä palvelusähköposteistamme kokonaan. Esimerkiksi kiinteistökirjaamiseen liittyviä hakemuksia ei oteta vastaan sähköpostin kirjaamisasiat@maanmittauslaitos.fi kautta ensi vuoden alusta alkaen.

Taustalla maakaaren muutokset

Uudistuksissa on taustalla muutokset lakiin, jota kutsutaan maakaareksi. Lakimuutokset astuvat voimaan 1.11. Muutos helpottaa useita kiinteistökirjaamiseen liittyviä asioita, joista asiakkaan kannalta merkittävin on asiakirjojen alkuperäisyysvaatimuksen poistuminen. Lakimuutos vaikuttaa myös muihin kiinteistökirjaamiseen liittyviin asioihin, mm. hallinnanjaon rekisteröintiin.

Lisätietoja

Sini Fagerström, palvelupäällikkö
Tiina Lokka-Lepistö, kehityspäällikkö

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@maanmittauslaitos.fi
 

Kiinteistöt
Palvelut
Digitalisaatio

Uusimmat uutiset ja artikkelit