Detta är en anvisning om hur du fyller i en ansökan om registrering av ägande av en aktielägenhet (elektronisk ägaranteckning).
Ansök om registrering av äganderätt med denna blankett om du är ny ägare av aktierna. Aktieägandet framgår av en elektronisk ägarregistrering.
Den nya ägaren införs i aktieboken när Lantmäteriverket har fått en utredning om överlåtelseskatten. Uppgifter om inbetald skatt eller befrielse från överlåtelseskatt (t.ex. första bostad) kommer automatiskt till Lantmäteriverket från Skatteförvaltningen.
Uppgifter om objektet
Fyll i bostadsaktiebolagets eller det ömsesidiga fastighetsaktiebolagets namn och FO-nummer. Specificera aktielägenheten och/eller andra objekt genom att ange aktiernas nummer (t.ex. 1–5000) eller aktiegruppsbeteckning (t.ex. KR12345678901300). Om ansökan gäller samtliga aktier i bolaget, markera rutan ”Hela aktiestocken i bolaget”, varvid aktierna/aktiegrupperna inte behöver specificeras. Ange också adressen till aktielägenheten (t.ex. Exempelgatan 1 B 14, 00100 Helsingfors).
Uppgifter om övriga aktiegrupper som ansökan gäller kan alternativt lämnas i en separat bilaga. Markera i så fall ”Övriga aktiegrupper i ansökan som bilaga” och lämna bilagan med ansökan.
Kontaktperson för ansökan
Kontaktpersonen för ansökan kan vara sökanden själv eller annan part för sökandens räkning. Ange alltid namn och kontaktuppgifter för kontaktpersonen (e-post och/eller telefonnummer). Vid behov kontaktar vi kontaktpersonen för att komplettera ansökan.
Avgörandet i det ansökta ärendet delges kontaktpersonen per e-post eller brev till den adress som du har angett här. Lämna fältet för e-post tomt, om du vill ha avgörandet per brev.
Om du har spärrmarkering, bör du här lämna de kontaktuppgifter Lantmäteriverket behöver för att kontakta dig på ett säkert sätt.
Sökande (alla ägare som ska registreras)
Möjliga sökande är finländska eller utländska privatpersoner, företag eller organisationer samt dödsbon. Alla ägare som ska registreras med ansökan kan tas upp på samma blankett.
- Privatperson: Ange namn, personbeteckning, ägarandel som bråktal (t.ex. ½). Om sökanden saknar en finsk personbeteckning, ange sökandens födelsetid, medborgarskap och postadress.
- Företag eller organisation: Ange namn och FO-nummer eller registerbeteckning samt ägarandel som bråktal (t.ex. ½). I fråga om utländska företag eller organisationer anges hemort, hemland och inskrivningsregister.
- Dödsbo: Delägarna i ett oskiftat dödsbo kan samregistreras som aktieägare. Ange den avlidnes namn och personbeteckning samt dödsbodelägarnas namn och personbeteckningar. Ange även postadressen och om du så önskar även e-postadressen till dödsboets kontaktperson i punkten "Avvikande adresser" på blanketten. OBS! Spärrmarkerade uppgifter bör inte lämnas.
Spärrmarkering
Ange om mottagaren har en spärrmarkering som beviljats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I så fall sekretessbeläggs ansökan och eventuella bifogade handlingar med stöd av lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
E-postadress som lämnas ut till husbolaget och avvikande postadress
Ägarens postadress som införs i aktieboken hämtas primärt från Befolkningsdatasystemet (BDS) eller Företags- och organisationsdatasystemet (FODS) och adressen uppdateras framöver direkt från dessa system.
Meddela om du vill att någon annan postadress införs i aktieboken än den postadress som uppdateras via befolkningsdatasystemet/företags- och organisationsdatasystemet. Husbolaget kan använda den kontaktinformation som meddelats till bostadsdatasystemet för kallelse till bolagsstämma och leverans av annan information till delägaren.
Om du vill få den post som husbolaget skickar via e-post, meddela varje ägare sin egen e-postadress. E-postadressen lämnas endast till husbolaget och införs inte i aktieboken. Den lämnas inte heller till utomstående.
Om den avvikande postadress eller e-postadress som angetts här senare ändras, ska Lantmäteriverket underrättas om detta. Lantmäteriverket ska också underrättas om att en tidigare meddelad avvikande adress har avskrivits.
Registrering av ägande
- En ny ägare av aktierna registrerar sitt ägande, när äganderätten överförs genom köp, gåva, testamente, arvskiftesinstrument, avvittringshandling eller motsvarande handling. Handlingen kallas här för åtkomsthandling.
Ange den åtkomsthandling genom vilken äganderätten har överförts och datumet då åtkomsthandlingen undertecknades. Om parterna har undertecknat åtkomsthandlingen på olika dagar, ange datumet för den sista underskriften som förvärvets datum.
- Om din ansökan grundar sig på någon annan situation, välj ”Annan situation, vilken?” och förtydliga nedan vilken situation som utgör grunden. Exempel på andra situationer är en ändring av bolagsordningen som innebär att en ny ansökan om ägarregistrering måste göras eller en förtydligande inskrivning som gäller ett dödsbo.
Uppgifter om överlåtaren
Med överlåtare av ett objekt avses den instans från vilken objektet har förvärvats eller erhållits. Ange överlåtarens namn och personbeteckning eller FO-nummer, överlåten andel som bråktal (t.ex. ½) och överlåtarens kontaktuppgifter. Om det finns flera överlåtare, ange uppgifter om alla överlåtare på rader under varandra.
Överlåtaren ger sitt samtycke till registrering av sökandens äganderätt. Det är viktigt att anmäla rätt samtycke vid rätt tidpunkt. Beakta att samtycket antingen är
- slutgiltigt, då äganderätten har övergått till sökanden, eller
- villkorat, då överlåtelsehandlingen har något uppskjutande villkor som gör att äganderätten överförs vid en senare tidpunkt. Exempel på detta är att köpeskillingen fortfarande är obetald.
Lämna överlåtarens samtycke på något av följande sätt:
- skriftligt samtycke (överlåtarens/överlåtarnas underskrift på ansökningsblanketten eller separat samtycke).
- en kopia av överlåtelsehandlingen.
Ange alltid överlåtarens kontaktuppgifter (e-postadress eller telefonnummer) för att Lantmäteriverket ska kunna ta kontakt.
Fakturamottagare och faktureringsuppgifter
Om fakturamottagaren är en privatperson
Fakturan skickas till kontaktpersonen eller en av sökandena. Fyll i fakturamottagarens namn och personbeteckning. Fakturan skickas till den adress som anges i befolkningsdatasystemet.
Ange dessutom eventuell faktureringsreferens. Om du önskar en e-faktura, beställ den genom din bank.
Om fakturamottagaren är ett företag eller en organisation
Välj ett av alternativen. Namn och FO-nummer ska alltid anges, även om du väljer ”Faktureringsuppgifterna finns redan hos Lantmäteriverket”. Om de faktureringsuppgifter som tidigare meddelats till Lantmäteriverket har ändrats, lämna de nya uppgifterna.
Om du väljer ”Ny företags- eller organisationskund”, ange utöver namn och FO-nummer även faktureringsadress eller eventuell e-fakturaadress. Ange också eventuell faktureringsreferens (t.ex. avdelningsbeteckning).
Anvisning för beställning av e-faktura
Datum och underskrift
Fyll i ort och datum och skriv under ansökan. Ansökan undertecknas av sökanden eller kontaktpersonen. Det är inte nödvändigt att för hand underteckna en ansökan som lämnas per e-post till Lantmäteriverket.
Tilläggsuppgifter och bilagor
Ange bilagorna till ansökan (t.ex. åtkomsthandling, bouppteckning, testamente). Bilagorna ska lämnas i form av kopior. Kopiorna returneras inte efter behandlingen.