Tidvis är vår telefonservice överbelastad. I detta meddelande finns svar på ofta förekommande frågor om aktielägenheter.
Hur ansöker jag om registreringen av ägandet av min aktielägenhet?
Om du har ett fysiskt aktiebrev kan du ansökan om registrering av aktielägenhetens ägande i E-tjänsten och antingen skicka aktiebrevet per post till Vasa eller hämta det till ett av våra kundserviceställen.
Om din aktielägenhet har en elektronisk ägaranteckning kan du ansöka om registrering av ägande med vår blankett.
Läs mer om registrering av ägande
Var dröjer avgörandet av mitt bostadsärende?
Handläggningen av bostadsärenden är överbelastad. Handläggningstiden för registrering av ägande är cirka 6 månader. Handläggningstiden kan även vara längre.
Ansökningarnas genomsnittliga handläggningstider
Var dröjer mitt makulerade aktiebrev?
Handläggningen av makulerade aktiebrev är överbelastad. Om du har lämnat in ditt aktiebrev i Helsingfors tar det cirka 3 månader att få det makulerade aktiebrevet efter att ägandet har registrerats. Om du har lämnat in ditt aktiebrev för makulering på någon annan ort i Finland tar det cirka en månad efter registrering att få det tillbaka.
Hur uppdaterar jag mina kontaktuppgifter i bostadsdatasystemet?
Aktielägenhetens ägares postadress uppdateras generellt automatiskt från befolkningsdatasystemet.
Om du vill få kallelsen till bolagsstämma per e-post och din e-postadress har förändrats kan du meddela den nya e-postadressen med vår webblankett.