Hoppa till huvudinnehåll

Anvisning för registrering av pantsättning eller registrering av ändring

Detta är en anvisning om hur du fyller i en ansökan för registrering av pantsättning av en aktielägenhet eller en ändring av den.

Gå till ansökningsblanketten

Uppgifter om objektet

Fyll i bostadsaktiebolagets eller ömsesidiga fastighetsaktiebolagets namn och FO-nummer. Specificera aktielägenheten eller andra besittningsobjekt genom att ange aktiernas nummer (t.ex. 1–5000) eller aktiegruppsbeteckning (t.ex. KR12345678901300). Om ansökan gäller samtliga aktier i bolaget, markera rutan ”Hela aktiestocken i bolaget”, varvid aktierna eller aktiegrupperna inte behöver specificeras. Ange också adressen till aktielägenheten (t.ex. Exempelgatan 1 B 14, 00100 Helsingfors).

Uppgifter om alla aktiegrupper som ansökan gäller kan lämnas i en separat bilaga. Markera i så fall ”Övriga aktiegrupper i ansökan som bilaga” och lämna bilagan med ansökan.

Kontaktperson för ansökan

Kontaktpersonen för ansökan kan vara sökanden själv eller någon som agerar för sökandens räkning. Ange alltid namn och kontaktuppgifter för kontaktpersonen (e-post och/eller telefonnummer). Vid behov kontaktar vi kontaktpersonen för att komplettera ansökan.
 

Avgörandet i det ansökta ärendet delges kontaktpersonen per e-post eller brev till den adress som du har angett här. Lämna fältet för e-post tomt, om du vill ha avgörandet per brev. 

Om du har spärrmarkering, lämnar du här de kontaktuppgifter Lantmäteriverket kan använda för att kontakta dig på ett säkert sätt.

Ny pantsättning

Ange panttagarens namn och FO-nummer eller personbeteckning. Om panttagaren är ett utländskt företag, ange det register där företaget är registrerat samt företagets hemort och hemland. 

Välj om aktiegruppen pantsätts till hela värdet eller till ett visst maximibelopp i euro. Om inte annat framgår av ansökan, pantsätts aktien till hela sitt värde. De gällande pantsättningarna av aktiegruppen ska kontrolleras på aktielägenhetsutskriften. Om aktielägenheten har gällande pantsättningar, hamnar den nyaste pantsättningen sist i prioritetsordningen. I princip pantsätts hela aktiegruppen. 

Om du vill pantsätta en kvotdel, ange uppgiften i fältet för tilläggsuppgifter. 

Med samma ansökan kan du registrera så många pantsättningar du behöver i det berörda objektet. Fortsätt vid behov på en separat bilaga. 

För ansökan behövs samtycke av den ägare vars andel ska pantsättas.

Ändring eller avregistrering av gällande pantsättning

Ange beteckningen för den pantsättning som ska ändras och uppgifterna om panttagaren.

  • Avregistrering: ange "Avregistrering av pantsättning", varvid pantsättningen tas bort helt och hållet.
    Pantsättningar avregistreras endast på ansökan av panttagaren. När avregistrering söks av den registrerade panttagaren behöver pantsättarens samtycke inte fogas till ansökan.
    Förändring av pantansvaret: ange antingen ”Pantsätts till hela värdet” eller ett nytt pantvärde i euro i fältet "Pantansvarets maximibelopp". För ändring av pantansvaret krävs samtycke av den vars ställning försämras på grund av ändringen. 
  • Ändring av prioritetsordningen eller annan ändring: Förklara tydligt innehållet i ändringen på blanketten eller i en separat bilaga.
    För ändring av prioritetsordningen mellan pantsättningarna krävs samtycke av de panttagare vilkas ställning kan försämras på grund av ändringen.

Tilläggsuppgifter

Du kan lämna mer information om den nya pantsättningen eller ändringen av en gammal pantsättning.

Uppgifter om pantsättaren och samtycke till pantsättning

Ange pantsättarens namn, personbeteckning eller FO-nummer samt kontaktuppgifter (e-post eller
telefonnummer) för eventuell kontakt från Lantmäteriverket.

För att kunna registrera pantsättningen behöver vi alltid ett samtycke av pantsättaren. Lämna in samtycket på ett av följande sätt:

  • pantsättarens underskrift och namnförtydligande i ansökan eller annat skriftligt samtycke
  • en kopia av den undertecknade pantsättningsförbindelsen.

Vid ändring eller avregistrering av pantsättning krävs samtycke av den vars ställning försämras genom
ändringen. Ange namn och personbeteckning eller FO-nummer samt kontaktuppgifter för samtyckesgivaren. Samtycket kan ges i form av underskrift och namnförtydligande i ansökan eller något annat skriftligt samtycke.

Spärrmarkering

Ange om pantsättaren har en spärrmarkering som beviljats av Myndigheten för digitalisering och
befolkningsdata. I sådana fall sekretessbeläggs ansökan och eventuella bilagor.

Faktureringsuppgifter

Fakturamottagaren är en privatperson

Fakturan skickas till kontaktpersonen eller en av objektets ägare. Fyll i fakturamottagarens namn och
personbeteckning. Fakturan skickas till den adress som anges i befolkningsdatasystemet.

Ange dessutom eventuell faktureringsreferens. Om du önskar en e-faktura, beställ den genom din bank.

Fakturamottagaren är ett företag eller en organisation

Namn och FO-nummer ska alltid anges, även om du väljer ”Faktureringsuppgifterna finns redan hos
Lantmäteriverket”. Om de tidigare lämnade faktureringsuppgifterna har ändrats, ange de nya uppgifterna.

Om du väljer ”Ny företags- eller organisationskund”, ange utöver namn och FO-nummer även faktureringsadress eller eventuell e-fakturaadress. Ange också eventuell faktureringsreferens (t.ex.
avdelningsbeteckning).

Anvisning för beställning av e-faktura

Datum och underskrift

Fyll i ort och datum och skriv under ansökan. Ansökan undertecknas av panttagaren (t.ex. bankens tjänsteman).

Bilagor

Ange bilagorna till ansökan. Lämna alltid bilagorna som kopior.