Tidsbokning testas på sex orter: Björneborg, Joensuu, Kajana, Lahtis, Tammerfors och Tavastehus. Kunderna kan boka tider för alla ärenden som kräver besök på verksamhetsstället.
De bokningsbara tiderna läggs ut på Lantmäteriverkets webbplats i månadsskiftet maj-juni. Antalet tider som kan bokas under försöket är begränsat och tidsbokningssystemet fungerar endast på finska.
Syftet med försöket är att finslipa tidsbokningssystemet så att det blir möjligt att införa riksomfattande tidsbokning hösten 2024. Lantmäteriverkets kunder behöver alltså inte bli oroade om de inte lyckas boka en tid under försöket i sommar.
– Vi testar nu olika lösningar för att minska rusningen och göra handläggningstiderna kortare. Vi inför nya verksamhetsmetoder, så att det blir lättare och snabbare för kunderna att få sina ärenden skötta hos oss, konstaterar direktör Jani Hokkanen, som ansvarar för kundtjänsten vid Lantmäteriverket.
Före försöket har kunderna uträttat ärenden på Lantmäteriverkets serviceställen i ankomstordning, och kötiderna har ibland blivit långa.
Nytt förfarande för snabbare handläggning av aktiebrev
Sommaren 2024 testar Lantmäteriverket också en ny verksamhetsmodell för digitalisering av aktiebrev. Avsikten i det småskaliga försöket är att digitalisera aktiebrevet medan kunden väntar, utan någon längre handläggningsprocess. Förfarandet förutsätter att bostaden inte har bytt ägare och att husbolagets aktiebok är i ordning.
Försöket görs i regel vid mindre serviceställen, då kundläget tillåter det och kötiderna inte blir oskäligt mycket längre.
– Vi försöker digitalisera aktiebrevet genast när kunden kommer med aktiebrevet till servicestället. Det här innebär en stor förändring i förfarandet, och vi måste finslipa det innan det tas i bruk i större omfattning, berättar Jani Hokkanen.
– Digitalisering av aktiebrev medan kunden väntar är ett sätt att minska överbelastningen av våra tjänster. Då hamnar inte lika många aktiebrev i kö. Om det nya förfarandet blir etablerat, förstår vi att kunder som lämnat in sina aktiebrev tidigare kan känna att det är förargligt att kunder som kommer senare får samma ärende uträttat snabbare. Vi vill påminna våra kunder om möjligheten att påskynda handläggningen, säger Hokkanen.
Kunder vilkas aktiebrev väntar på digitalisering i Lantmäteriverkets handläggningskö kan vid behov be att Lantmäteriverket handlägger deras ärende i brådskande ordning.
Ägarna har 10 år tid på sig
Om det inte är bråttom med digitaliseringen av aktiebrevet lönar det sig att vänta åtminstone till hösten, då Lantmäteriverket planerar att införa det nya, snabbare förfarandet i hela landet. Ägaren har 10 år på sig att digitalisera sitt aktiebrev efter att husbolaget överfört sin aktiebok till Lantmäteriverkets administration.
Med tiden kommer den tekniska utvecklingen att underlätta digitaliseringen av aktiebrev, men i dagens läge måste digitaliseringen fortfarande göras för hand. Lantmäteriverket har rekryterat mer personal under vintern och våren för att minska på rusningen.
Lantmäteriverket berättar mer om framstegen i försöken med tidsbokning och det snabbare förfarandet för digitalisering av aktiebrev när man fått mer erfarenhet och respons på dem.
Mer information
Direktör med ansvar för bostadsägande Jani Hokkanen, 040 707 7872, fornamn.efternamn@@lantmateriverket.fi
Direktör för bostadsägande Janne Murtoniemi, 040 710 8862, fornamn.efternamn@@lantmateriverket.fi