Hoppa till huvudinnehåll

Aktiebrev digitaliseras snabbare än väntat – hela 23 procent av aktielägenheterna i bostadsdatasystemet

År 2024 digitaliserades aktiebrev för sammanlagt cirka 180 000 bostäder vid Lantmäteriverket. Ungefär 130 000 av dessa aktiebrev handlade om situationer där ett ägarbyte inte hade skett. Om en aktielägenhet inte har bytt ägare, ska aktiebrevet oftast digitaliseras före slutet av 2033. Fram till mitten av februari 2025 hade cirka 12 000 sådana aktiebrev lämnats in, men ännu inte digitaliserats.

Nya höghus i ett snötäckt landskap.
Bild:
Riku Nikkilä

Det totala antalet digitaliserade aktiebrev är 488 000. På så sätt är cirka 23 procent av bostadsaktielägenheterna i Finland införda som elektroniska registeranteckningar. Lagstiftarens och myndigheternas mål var att digitaliseringstakten vid ägarbyten skulle vara stabil under tio år. 

Nya aktieägare ska ansöka om registrering av ägande efter köpslutet

En ny aktieägare ska ansöka om registrering av ägande hos Lantmäteriverket inom två månader efter köpslutet. Vid behov är det möjligt att begära en snabbare behandling av registreringen av ägande. Då kan Lantmäteriverket behandla ansökan till och med inom ett par dagar. Sådana situationer kan till exempel vara när ett dödsbo säljer en bostad eller en ny aktieägare måste ansöka om tillstånd för renovering av husbolaget.

En ny aktieägare kan delta i husbolagets bolagsstämma med en fullmakt som hen fått av försäljaren, även om hen ännu inte är registrerad som ägare av bostaden i bostadsdatasystemet. Enbart köpebrevet ger inte rätt att delta i bolagsstämman.

Om aktieägaren har ställt aktiebrevet som säkerhet för ett lån i banken eller aktiebrevet är hemma, behöver aktieägaren inte ansöka om registrering av ägande just nu. Det har gått tio år sedan husbolaget överförde aktieboken till Lantmäteriverket för administration. Merparten av husbolagen gjorde det i slutet av 2023, precis innan den lagstadgade tidsfristen gick ut. 

Kundservicen i Böle överbelastad, en rimlig väntetid på andra orter i Finland

Om en kund vill digitalisera sitt aktiebrev, bör kunden ansöka om digitalisering på internet, i Lantmäteriverkets E-tjänst, och sända aktiebrevet till Lantmäteriverkets verksamhetsställe i Vasa på ett säkert sätt per post. Det går också att lämna in enskilda aktiebrev till Lantmäteriverkets närmaste serviceställe.

Lantmäteriverkets kundserviceställe i Böle i Helsingfors är fortfarande överbelastat. I andra stora städer kan vissa verksamhetsställen också sporadiskt vara överbelastade. På andra orter i Finland är väntetiden till kundservicen rimlig.

I vår kommer bokningen av tid till kundservicen att utökas. För närvarande kan tid bokas på följande sex orter: Björneborg, Joensuu, Kajana, Lahtis, Tammerfors och Tavastehus.

Det elektroniska bostadsdatasystemet möjliggör pappersfria bostadsaffärer 

I bostadsdatasystemet registreras information om 2,5 miljoner finländska aktieägare. Genom den här elektroniska tjänsten blir informationen mer tillgänglig, tillförlitlig och säker.  

En elektronisk ägaranteckning ersätter aktieböcker i pappersformat vid bostadsaffärer och som säkerhet för lån, vilket gör processen för bostadsaffären snabbare. Bostadsdatasystemet blir ett nytt samhällsregister som flera olika aktörer har nytta av. Fastighetsmäklare, disponenter, kreditgivare, forskare och statistikförare hittar administrativa uppgifter om husbolagen på ett och samma ställe. Också myndigheter och företag kommer behöva de uppgifter som finns i bostadsdatasystemet. 

Mer information 

Janne Murtoniemi, direktör, ägande av aktielägenheter, 040 710 8862, fornamn.efternamn@lantmateriverket.fi

Information till medierna
Aktielägenheter
Bostadsköp

Nyheter och artiklar