Hyppää pääsisältöön

ToToRo

Kohti automaattista tien laadun mittausta

Suomen teiden korjausvelka kasvaa 100 M euroa vuosittain ja on tällä hetkellä yli 2 miljardia euroa. Suurin osa päätieverkosta on rakennettu 1960-luvulla ja vaatii perusteellista huoltoa. Yleisiä syitä päällysteen huonontumiseen ja huonontumiseen ovat ylikuormitus, epäsuotuisat ilmasto-olosuhteet, kuten routa, huono tienpinnan kuivatus, kunnossapidon puute, suunnitteluvirheet ja väärät pohjarakennusmateriaalit. Suomessa ei ole käytössä automaattista menetelmää päällysteen pinnan kuntoluokitukseen. Projektin ydinajatuksena on jatkokehittää aiemman SA-projektin @Quality4Roads teknologioita kohti tulevaisuuden toimivia, kustannustehokkaita liikkuvan laserkeilauksen sensori- ja ohjelmistokäsittelyratkaisuja automaattiseen päällysten laadun arviointiin ja sen käyttämiseen teiden korjausvelan pienentämiseen.

Yhteyshenkilöt
Asiasanat
pistepilvi
liikkuva laserkeilaus
lähikaukokartoitus
3D
Projektin kesto
Rahoittajat
FGI
Suomen Akatemia
Projektin yhteistyötahot
Aalto-yliopisto