Hyppää pääsisältöön

Kaduilla ajaa robottiauto, joka auttaa kaupunkeja ratkomaan tulevaisuuden ongelmia

Autonomisten ajoneuvojen yleistyessä niiden keräämää paikkatietoa on mahdollista hyödyntää kaupungeissa monien ongelmien ratkaisemisessa. Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus FGI:n itseajava auto kerää kaupunkien kaduilla ympäristöstään tarkkaa dataa esimerkiksi tien kunnosta, puuston hiilinieluista ja varautumistarpeista tulvien varalta.

robottiauto

Miten kaupungit voivat varautua tulviviin katuihin ja rajuihin sääoloihin tai kuluviin teihin? Suunnittelussa tarvitaan tarkkaa dataa, ja sitä kerää Espoossa ja Helsingissä kulkeva Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus FGI:n itseajava auto. Sen huipputarkat sensorit keräävät jokaisella ajokerralla valtavan määrän dataa ympäröivästä ympäristöstä.  

Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksen vetämässä Itseajavat autot ja tulevaisuuden data (Big Data) -hankkeessa tutkitaan, mihin tarkoituksiin itseajavan auton keräämää dataa voisi käyttää. Hanke toteutetaan yhteistyössä Aalto-yliopiston rakennetun ympäristön mittauksen ja mallinnuksen Instituutin kanssa.  Sovellusmahdollisuuksia on niin paljon, että kaikkia niistä ei vielä tunneta. Big Data -hanke tutkii aihetta case-esimerkeillä.

- Keräämme autonomisen auton avulla dataa ympäristöstä. Kerättyä dataa voidaan soveltaa moniin erilaisiin tarkoituksiin. Nyt tutkimme, millaista tietoa on mahdollista saada muun muassa teiden urien kunnosta, tien varsilla olevista puista ja puustojen hiilinieluista, kertoo professori Juha Hyyppä Paikkatietokeskuksesta.  

Hanke on Euroopan aluekehitysrahaston osarahoittama. Uudenmaanliitto toimii hankkeen yhteisrahoittajana.

Itseajavien autojen keräämästä datasta hyötyä startup-yrityksille ja kaupungeille

Suomessa itseajavia autoja ei ole montaa. Big Data –hankkeen itseajava tutkimusauto ARVO (Autonomous Research Vehicle Observatory) on Paikkatietokeskuksen tutkijoiden kehittämä. Sen ympäristöä havainnoivat huippusensorit tekevät siitä tien päällä kulkevan tutkimuslaboratorion.  

Tulevaisuudessa autonomisen eli itseohjautuvan liikenteen odotetaan kasvavan. Tässä piilee myös mahdollisuus, jos kaikki tulevaisuuden itseajavat autot saataisiin keräämään ympäristöstä dataa samalla kun ne kulkevat. Tähän tarvittaisiin kuitenkin lainsäädäntöä, joka ohjaisi yritykset jakamaan autonomisten kulkuneuvojen keräämää dataa yritysten ja yhteiskunnan hyötykäyttöön.

- Kaupungit voisivat käyttää itseajavien kulkuneuvojen keräämää dataa moniin tarpeisiinsa. Tässä onnistuakseen kaupunkien täytyy osata huomioida, esimerkiksi missä muodossa dataa hankitaan ja miten sitä käsitellään, Juha Hyyppä toteaa.

Paikkatietokeskuksen tutkijat opastavat kuntia autonomisten ajoneuvojen datan perusteisiin, jotta kunnat saavat siitä parhaan hyödyn irti. Myös startup-yrityksille robottiautojen keräämä paikkatieto tarjoaa mahdollisuuksia. Yritysten apuna toimii EU-hanke Location Innovation Hub, joka opastaa yrityksiä paikkatietoon perustuvan liiketoiminnan kehittämisessä.  

Itseajavat autot ja tulevaisuuden data (Big Data)- hanke on Paikkatietokeskuksen ja Aalto yliopiston yhteinen hanke, joka toteutetaan Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) tuella. Uudenmaan liitto toimii hankkeen yhteisrahoittajana.

Lisätiedot  

Professori Juha Hyyppä, Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus FGI, +35841 519 4451, etunimi.sukunimi@maanmittauslaitos.fi 

Tutkimus
Paikkatietokeskus
Mediatiedote

Uusimmat uutiset ja artikkelit