Hur kan städer förbereda sig för översvämning av gator, extremväder eller vägslitage? För planeringen behövs exakta data av det slag som inhämtas av Lantmäteriverkets Geodatacentrals självkörande bil, som rör sig i Esbo och Helsingfors. På varje tur som bilen kör samlar dess extremt känsliga sensorer in en enorm mängd data om omgivningen.
I projektet Självkörande bilar och framtidens data (Big Data), som leds av Lantmäteriverkets Geodatacentral, studeras för vilka ändamål data från den självkörande bilen kan användas. Projektet är ett samarbete med Forskningsinstitutet för mätning och modellering av den byggda miljön vid Aalto-universitetet. Det finns så många möjliga tillämpningar att alla ännu inte är kända. I Big Data-projektet studeras frågan genom fallstudier.
– Vi använder en autonom bil för att samla in data om miljön. Den informationen kan sedan tillämpas på många olika sätt. Vi undersöker nu vilken typ av information som kan inhämtas om till exempel vägbanans skick, träden längs vägarna och kolupptaget i träden, säger professor Juha Hyyppä från Geodatacentralen.
Data från självkörande bilar hjälper uppstartsföretag och städer
Det finns inte många självkörande bilar i Finland. Big Data-projektets forskningsbil ARVO (Autonomous Research Vehicle Observatory) har tagits fram av forskare vid Geodatacentralen. Dess avancerade sensorer som övervakar omgivningen gör bilen till ett rullande forskningslaboratorium.
Autonoma eller självkörande transporter förväntas öka i framtiden. I detta finns en inneboende potential, om de framtida självkörande bilarna kan användas för att samla in data om sin omgivning medan de kör. Visserligen krävs det ny lagstiftning genom vilken företagen styrs att dela med sig av de data som de autonoma fordonen samlar in till nytta för företagen och samhället.
– Städerna kan använda sig av data från självkörande fordon för många olika ändamål. För att det ska lyckas måste städerna till exempel kunna ta hänsyn till i vilket format data inhämtas och bearbetas, säger Juha Hyyppä.
Forskare vid Geodatacentralen vägleder kommuner i grunderna om data från autonoma fordon för att kommunerna ska få ut det mesta möjliga av dem. Geodata som samlas in av robotbilar skapar möjligheter också för uppstartsföretag. De får hjälp av EU-projektet Location Innovation Hub, som vägleder företag i att bygga upp geodatabaserad affärsverksamhet.
Projektet Självkörande bilar och framtidens data (Big Data) drivs gemensamt av Geodatacentralen och Aalto-universitetet med stöd av Europeiska regionala utvecklingsfonden (Eruf).
Mer information
Juha Hyyppä, professor, Lantmäteriverkets Geodatacentral, +35841 519 4451, fornamn.efternamn@lantmateriverket.fi
