Lainanantaja (yleensä pankki) hakee panttauksen rekisteröintiä, kun osakehuoneiston omistaja käyttää osakehuoneistoa lainan vakuutena. Panttaus rekisteröidään Maanmittauslaitoksen huoneistotietojärjestelmään. Huoneistotietojärjestelmässä oleva panttausmerkintä korvaa osakekirjan käyttämisen lainan vakuutena.
Panttaus voidaan rekisteröidä, kun osakehuoneistolla on sähköinen omistajamerkintä huoneistotietojärjestelmässä. Pankki voi hakea panttauksen ja omistuksen rekisteröintiä samanaikaisesti.
Osakehuoneiston panttausmerkintä näkyy osakehuoneistotulosteella.
Näin haet panttauksen rekisteröintiä
- Tarkista isännöitsijältä tai Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelusta, että taloyhtiön osakeluettelo on siirretty huoneistotietojärjestelmään.
- Tarkista, että huoneistolla on sähköinen omistajamerkintä.
- Täytä hakemus osakehuoneiston panttauksen rekisteröimiseksi. Liitä hakemukseen osakehuoneiston omistajan suostumus. Panttaus voidaan rekisteröidä osakehuoneistoon sen koko arvosta tai euromääräisesti rajoitettuna.
- Lähetä hakemus liitteineen turvaviestillä tai postitse.
Panttausmerkinnän poistaminen tai muuttaminen
Panttausmerkinnän poistamista hakee tyypillisesti lainanantaja eli pantinsaaja. Panttausmerkinnän poistamiseen ei tarvitse liittää suostumusta, kun hakijana on huoneistotietojärjestelmään merkitty pantinsaaja.
Lainanantaja voi hakea panttausmerkinnän muuttamista esimerkiksi rahamäärän tai etusijan osalta. Panttausmerkinnän muuttamiseksi tarvitaan sen suostumus, jonka asema heikentyy muutoksen takia.
Panttausmerkinnän poistamista tai muuttamista haetaan hakemuksella.
Käsittelyaika
Katso hakemusten ja maanmittauspalveluiden keskimääräiset käsittelyajat Hakemusten käsittelyajat -sivulta.