Osakehuoneiston omistajan täytyy hakea omistuksen rekisteröintiä huoneistotietojärjestelmään. Omistuksen rekisteröintiä voi hakea, kun taloyhtiö on jo huoneistotietojärjestelmässä. Vanha osakekirja korvataan sähköisellä omistajamerkinnällä.
Osakehuoneistolla tarkoitetaan esimerkiksi asuinhuoneistoa, autopaikkaa, varastoa tai liikehuoneistoa.
Osakehuoneiston omistuksen rekisteröinti on maksullista. Katso hinnasto.
Vastaamalla asiointiapurin kysymyksiin voit tarkistaa, miten haet osakehuoneiston omistuksen rekisteröintiä eri tilanteissa, esimerkiksi kun sinulla paperinen osakekirja tai sähköinen omistajamerkintä.
Näin haet osakehuoneiston omistuksen rekisteröintiä
- Tarkista joko isännöitsijältä tai Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelusta, että taloyhtiö on jo huoneistotietojärjestelmässä.
Täytä hakemus osakehuoneiston omistusoikeuden rekisteröimiseksi.
Huom! Osakehuoneiston omistuksen rekisteröintiä ei voi hakea Maanmittauslaitoksen asiointipalvelussa. Hakemus tehdään aina täyttämällä pdf-lomake.
- Kokoa mahdolliset liitteet.
- Lähetä hakemus liitteineen turvaviestillä tai postitse tai tuo hakemus asiakaspalvelupisteeseen.
Kun omistuksesi on rekisteröity, saat ilmoituksen turvaviestillä tai postitse.
Hakemuksen toimittaminen, kun sinulla on paperinen osakekirja
Toimita hakemus ja alkuperäinen osakekirja paikan päälle johonkin Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelupisteistä.
Voit myös toimittaa hakemuksen ja alkuperäisen osakekirjan postitse. Huomioithan, että osakekirja on arvopaperi, jonka lähetykseen on syytä valita turvallinen lähetystapa. Lue lisää esimerkiksi Postin sivuilta.
Kun omistuksesi on rekisteröity huoneistotietojärjestelmään, Maanmittauslaitos mitätöi alkuperäisen osakekirjan. Voit halutessasi saada osakekirjan itsellesi takaisin mitätöinnin jälkeen.
Jos osakekirjasi on pankissa (lainan vakuutena)
Pankit toivovat, että asiakkaat, joilla osakekirja on lainan vakuutena, eivät vielä hae omistuksen rekisteröintiä. Juuri nyt hakemusten käsittely on ruuhkautunut, joten kannattaa odottaa ruuhkahuipun yli.
Tarkista hakemusten keskimääräinen käsittelyaika
Hakemuksen toimittaminen, kun osakehuoneistolla on sähköinen omistajamerkintä
Toimita luovuttajan suostumus hakemuksesi liitteeksi.
Milloin omistuksen rekisteröintiä tulee hakea?
Jos osakehuoneiston omistaja on vaihtunut, esimerkiksi olet ostanut tai perinyt osakehuoneiston, sinun on haettava omistuksesi rekisteröintiä kahden kuukauden kuluessa.
Jos omistat osakehuoneiston taloyhtiössä, joka on siirtynyt huoneistotietojärjestelmään, sinulla on 10 vuotta aikaa rekisteröidä osakehuoneistosi omistus. Määräaika alkaa siitä ajankohdasta, kun taloyhtiösi on siirtynyt huoneistotietojärjestelmään.
Käsittelyaika
Tarkista hakemusten keskimääräiset käsittelyajat
Autopaikan omistuksen rekisteröinti
Paperinen osakekirja
Jos autopaikalla on oma osakekirja, hae autopaikalle omistuksen rekisteröintiä samalla tavalla kuin osakehuoneistolle. Jos autopaikalla ei ole omaa osakekirjaa, sinun ei tarvitse hakea autopaikan rekisteröintiä erikseen.
Sähköinen omistajamerkintä
Jos osakehuoneisto ja autopaikka ovat jo huoneistotietojärjestelmässä, tarkista osakehuoneistotuloste. Jos osakehuoneisto ja autopaikka ovat eri osakeryhmiä, hae autopaikalle omistuksen rekisteröintiä samalla tavalla kuin osakehuoneistolle. Jos osakehuoneisto ja autopaikka kuuluvat samaan osakeryhmään, sinun ei tarvitse hakea autopaikan rekisteröintiä erikseen.
Omistuksen selvennyskirjaus
Jakamattoman kuolinpesän osakkaat voivat hakea osakehuoneiston omistuksen rekisteröintiä kuolinpesälle kuuluvaan huoneistoon. Omistuksen selvennyskirjauksen hakeminen ei ole pakollista, mutta se selkeyttää asioiden hoitoa.
Selvennyskirjausta kannattaa hakea esimerkiksi silloin, kun kuolinpesä haluaa myydä osakehuoneiston. Tällöin ostajalle ei tarvitse antaa vainajan perukirjaa ja sukuselvitystä omistuksen rekisteröintiä varten.
Liitä hakemukseen vainajan perukirja, sukuselvitys ja mahdollinen testamentti.
Omistuksen rekisteröinti, kun yhtiöjärjestys on muuttunut
Yhtiöjärjestyksen muutoksen jälkeen sinun täytyy hakea omistuksesi rekisteröintiä, jos omistamaasi osakeryhmään on tullut muutoksia. Katso tarkemmat ohjeet Patentti- ja rekisterihallituksen verkkosivuilta.
Taloyhtiön ohjeet yhtiöjärjestyksen muutostilanteissa voit lukea osakehuoneistorekisteri.fi-sivustolta.
Hakemuksen liitteet
Liitteet voi toimittaa kopioina, lukuun ottamatta paperista osakekirjaa tai väliaikaistodistusta, jotka tarvitaan aina alkuperäisenä.
Tyypillisimmät liitteet eri tilanteissa
Kauppa
- Paperinen osakekirja tai väliaikaistodistus alkuperäisenä tai
- luovuttajan suostumus
Lahja
- Paperinen osakekirja tai väliaikaistodistus alkuperäisenä tai
- luovuttajan suostumus
Ositus- ja perinnönjako
- Ositus- ja perinnönjakosopimus
- Mahdollinen paperinen osakekirja tai väliaikaistodistus
- Vainajan perukirja ja sukuselvitys
- Mahdollinen testamentti
Testamentti
- Testamentti
- Testamentin tiedoksiantoilmoitukset tai hyväksymiset pesän osakkailta
- Mahdolliset lakiosailmoitukset ja selvitys lakiosan suorittamisesta
- Mahdollinen paperinen osakekirja tai väliaikaistodistus alkuperäisenä
- Vainajan perukirja ja sukuselvitys
Ositussopimus
- Ositussopimus
- Mahdollinen paperinen osakekirja tai väliaikaistodistus
Yhtiöjärjestyksen muutos, jonka myötä osakeryhmiin tulee muutoksia
- Taloyhtiön selvitys uusien osakeryhmien muodostumisesta sekä vanhojen lakkaamisesta. Selvityksen tulee kattaa kaikki yhtiöjärjestyksen osakeryhmien muutokset. Selvitys voi olla esimerkiksi taloyhtiön yhtiökokouksen pöytäkirja, jossa yhtiöjärjestyksen muutosasia on käsitelty.
- Paperinen osakekirja tai väliaikaistodistus alkuperäisenä, jos yhtiöjärjestyksen muutoksessa lakanneen osakeryhmän omistus on perustunut paperiseen osakekirjaan.
- Pantinhaltijan ja rajoituksella suojatun tahon hakemus tai suostumus, jos yhtiöjärjestyksen muutoksessa lakanneella osakeryhmällä on ollut huoneistotietojärjestelmään kirjattuja panttaus- tai rajoitusmerkintöjä.