Hållbarhetsrapporten är ett koncentrerat informationspaket om Lantmäteriverkets verksamhet och uppdrag år 2024. Hållbarhet är ett perspektiv på hur Lantmäteriverket sköter sitt uppdrag som en samhällsaktör och arbetsgivare. Rapporten redogör också för hur Lantmäteriverket ökar sitt sociala avtryck och minskar sitt negativa fotavtryck på miljö och människor.
– I fjol såg vi över våra hållbarhetsmål utifrån den nya strategin och FN:s hållbarhetsmål, som spelar en central roll i vår verksamhet. Hållbarhetsmålen och indikatorerna för dem vägleder våra hållbarhetsinsatser under strategiperioden som för oss mot 2030-talet säger Lantmäteriverkets kommunikationsdirektör Mirva Kipinoinen.
Upphandling står för de största utsläppen
Lantmäteriverket beräknade koldioxidavtrycket från sin verksamhet för första gången utifrån data för 2024. Hållbarhetsrapporten redovisar resultatet av beräkningarna. Som ofta är fallet i expertorganisationer så består koldioxidavtrycket huvudsakligen av utsläpp längs värdekedjan (Scope 3) och särskilt från upphandling. Utöver genom upphandling uppkommer indirekta utsläpp även vid tjänsteresor och arbetspendling.
Lantmäteriverkets direkta utsläpp (Scope 1) uppstår genom flygningar vid flygfotografering och laserskanning samt arbetsrelaterad körning med leasingbil. De indirekta utsläppen från verksamheten (Scope 2) uppstår genom energiförbrukningen i verksamhetslokalerna.
Lantmäteriverkets totala koldioxidavtryck 2024 var 7 159 ton koldioxidekvivalenter (tCO2e) eller 3,9 tCO2e per anställd.
Konkreta hållbarhetsinsatser för en hållbar framtid
Lantmäteriverket omsätter sina hållbarhetsmål i praktiken genom konkreta hållbarhetsinsatser. Verket har förbundit sig att främja 50 hållbarhetsinsatser före utgången av 2027. Nya hållbarhetsinsatser kommer att väljas varje år även efter att målet har uppnåtts. Vid utgången av 2024 hade verket redan utfört fyrtio insatser.
– Under 2024 främjade vi samanvändningen av geografisk information som samlas in med nya insamlingsmetoder och ny positioneringsutrustning. Vi minskade också behovet av att resa genom att utöka användningen av skriftligt förfarande i lantmäteriförrättningar. Dessutom testade vi anonym rekrytering och ordnade utbildningar för att främja mångfald och inkludering av personalen, samt tog fram principer för ett kundorienterat språk, säger Mirva Kipinoinen.
Lantmäteriverkets hållbarhetsrapport 2024 (pdf).
Hållbarhet på Lantmäteriverkets webbplats.
Mer information
Mirva Kipinoinen, kommunikationsdirektör, 050 471 9367, fornamn.efternamn@lantmateriverket.fi