Hoppa till huvudinnehåll

Registrering av husbolagens administrativa uppgifter i bostadsdatasystemet inleds sommaren 2025

Nästa år ska disponenterna anmäla husbolagens underhålls- och ändringsarbeten till bostadsdatasystemet. Programvaruleverantörerna testar redan uppkopplingarna mellan systemen och Lantmäteriverket

Kuvassa erilaisia kerrostaloja
Bild:
Riku Nikkilä

Datainnehållet i bostadsdatasystemet ökar betydligt 2025, då disponenterna och bankerna börjar leverera ny information om husbolagen till systemet. Det handlar om uppgifter om husbolagens och aktieägarnas renoveringar, bolagslån och vederlag. Inrapporteringen av uppgifter kommer att inledas stegvis. I juni 2025 börjar disponenterna administrera uppgifter om husbolagens underhålls- och ändringsarbeten i bostadsdatasystemet och i december utvidgas det till aktieägarnas lån och vederlag. Anmälningsskyldigheten beror på husbolagets storlek och huruvida det har bolagslån. Basuppgifterna ska lämnas in till bostadsdatasystemet före den 30 juni 2026.  Därefter ska uppgifterna uppdateras minst en gång per år.

Lantmäteriverket tar inte ut någon avgift av husbolagen eller leverantörerna av fastighetsförvaltningssystem för att de levererar eller söker information. Husbolagen och disponenterna kan också lämna uppgifterna via det kostnadsfria gränssnitt som Lantmäteriverket tillhandahåller.

Bostadsdatasystemet levererar kvalitativa data till olika aktörer

Lantmäteriverket samarbetar aktivt med disponentbranschen och programvaruleverantörerna. Önskemålet om digital utveckling i sektorn har kommit från disponentföretagen själva.

– Utvecklingen inom disponentsektorn går nu framåt med stormsteg. Digitaliseringens krav synliggör skillnaderna mellan aktörer, säger Janne Murtoniemi, som är direktör för tjänster för ägande av aktielägenheter vid Lantmäteriverket.

Målet för framtiden är bostadsköp som löper utan dröjsmål. Bankerna får genom bostadsdatasystemet snabbare tillgång till information, när de fattar kreditbeslut vid bostadshandel eller bedömer användningen av bostäder som säkerheter. Fastighetsmäklarna får uppdaterade och tillförlitliga uppgifter om ägarna och pantsättningarna när de behövs i olika skeden av köpet, vilket gör processen så smidig och snabb som möjligt.

Genom digitaliseringen får olika aktörer tillgång till jämförbar, aktuell och kvalitativ information om husbolagen. De största fördelarna med dataanvändningen kommer att realiseras inom både disponentsektorn och samhället under de kommande åren.

– Lantmäteriverket tillhandahåller ramverket i bostadsdatasystemet och förbindelserna till systemet genom gränssnitt. De övriga tjänsterna för disponentsektorn får marknaden ta hand om, säger Murtoniemi.

Mer information

Janne Murtoniemi, direktör för tjänster för ägande av aktielägenheter, Lantmäteriverket, tfn 040 710 8862, fornamn.efternamn@lantmateriverket.fi

Information till medierna
Bostadsdatasystemet

Nyheter och artiklar