På Lantmäteriverkets servicestället kan kunderna sköta ärenden som gäller fastigheter, få rådgivning i bostadsdatasystemet, beställa kartprodukter samt få information om Lantmäteriverkets e-tjänster.
– Det är också smidigt för kunderna att kundtjänsten för flera ämbetsverk finns på samma plats. I den gemensamma kundtjänsten får kunden lättare information om olika ämbetsverks tjänster, berättar Jaana Rintala, chef för informationstjänsten.
I och med reformen erbjuder också FPA, Tavastlands arbets- och näringsbyrå, Skatteförvaltningen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Konkurrens- och konsumentverket och Utsökningsverket kundservice på Lahtis serviceställe. På det gemensamma servicestället arbetar utöver myndigheternas egna sakkunniga en kundrådgivare som ger kunderna råd om frågor som anknyter till att uträtta ärenden med myndigheterna och stöd för att uträtta ärenden elektroniskt.
Renoveringen av Lahtis ämbetshus och Lahtis gemensamma serviceställe ingår i reformen av statens service- och lokalnät. Projektets syfte är att fysiska besök på statens serviceställen samlas på gemensamma serviceställen under 2020-talet. Samtidigt blir statens lokalanvändning effektivare när ämbetsverken flyttar till gemensamma kontorslokaler.
Mer information
- Rintala Jaana, chef för informationstjänsten, 040 572 1192, fornamn.efternamn@lantmateriverket.fi
- Kontaktuppgifter för servicestället i Lahtis