Hoppa till huvudinnehåll

Anvisning för registrering av äganderätt till aktielägenhet (fysiskt aktiebrev)

Detta är en anvisning om hur du fyller i en ansökan om registrering av ägande av en aktielägenhet (aktiebrev på papper). 

Gå till ansökningsblanketten

Ansök om registrering av äganderätt med denna blankett i följande situationer:

  • Du är aktielägenhetens nuvarande ägare och vill registrera ditt ägande elektroniskt och makulera det fysiska aktiebrevet.  
    En ägare ska ansöka om registrering av sitt ägande inom 10 år efter det att husbolagets aktiebok överförts till bostadsdatasystemet.
  • Du är ny ägare och förvärvet har skett genom ett fysiskt aktiebrev.
    • En ny ägare ska ansöka om registrering av sitt ägande inom 2 månader efter undertecknandet av överlåtelsehandlingen. Om det är fråga om köp av ny bostad, överlåtelse som är befriad från överlåtelseskatt eller om överföring av äganderätten för aktien sker vid en senare tidpunkt än i samband med undertecknande av överlåtelsehandlingen (köp med uppskjutande villkor), ska ansökan om registrering göras inom 2 månader efter överföringen av äganderätten.
    • Den nya ägaren införs i aktieboken när Lantmäteriverket har fått en utredning om överlåtelseskatten. Uppgifter om inbetald skatt eller befrielse från överlåtelseskatt (t.ex. första bostad) kommer automatiskt till Lantmäteriverket från Skatteförvaltningen.

Uppgifter om objektet

Fyll i bostadsaktiebolagets eller det ömsesidiga fastighetsaktiebolagets namn och FO-nummer. Specificera aktielägenheten och/eller andra objekt genom att ange aktiernas nummer (t.ex. 1–5000) eller aktiegruppsbeteckning (t.ex. KR12345678901300). Om ansökan gäller samtliga aktier i bolaget, markera rutan ”Hela aktiestocken i bolaget”, varvid aktierna/aktiegrupperna inte behöver specificeras. Ange också adressen till aktielägenheten (t.ex. Exempelgatan 1 B 14, 00100 Helsingfors).  

Uppgifter om övriga aktiegrupper som ansökan gäller kan alternativt lämnas i en separat bilaga. Markera i så fall ”Övriga aktiegrupper i ansökan som bilaga” och lämna bilagan med ansökan.

Kontaktperson för ansökan

Kontaktpersonen för ansökan kan vara sökanden själv eller annan part för sökandens räkning. Ange alltid namn och kontaktuppgifter för kontaktpersonen (e-post och/eller telefonnummer). Vid behov kontaktar vi kontaktpersonen för att komplettera ansökan.  

Avgörandet i det ansökta ärendet delges kontaktpersonen per e-post eller brev till den adress som du har angett här. Lämna fältet för e-post tomt, om du vill ha avgörandet per brev.  

Om du har spärrmarkering, bör du här lämna de kontaktuppgifter Lantmäteriverket behöver för att kontakta dig på ett säkert sätt. 

Sökande (alla ägare som ska registreras)

Möjliga sökande är finländska eller utländska privatpersoner, företag eller organisationer samt dödsbon. Alla ägare som ska registreras med ansökan kan tas upp på samma blankett.

  • Privatperson: Ange namn, personbeteckning, ägarandel som bråktal (t.ex. ½). Om sökanden saknar en finsk personbeteckning, ange sökandens födelsetid, medborgarskap och postadress.
  • Företag eller organisation: Ange namn och FO-nummer eller registerbeteckning samt ägarandel som bråktal (t.ex. ½). I fråga om utländska företag eller organisationer anges hemort, hemland och inskrivningsregister.
  • Dödsbo: Delägarna i ett oskiftat dödsbo kan samregistreras som aktieägare. Ange den avlidnes namn och personbeteckning samt dödsbodelägarnas namn och personbeteckningar. Ange även postadressen och om du så önskar även e-postadressen till dödsboets kontaktperson i punkten "Avvikande adresser" på blanketten. OBS! Spärrmarkerade uppgifter bör inte lämnas.  

Spärrmarkering

Ange om mottagaren har en spärrmarkering som beviljats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I så fall sekretessbeläggs ansökan och eventuella bifogade handlingar med stöd av lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.

E-postadress som lämnas ut till husbolaget och avvikande postadress

Ägarens postadress som införs i aktieboken hämtas primärt från Befolkningsdatasystemet (BDS) eller Företags- och organisationsdatasystemet (FODS) och adressen uppdateras framöver direkt från dessa system.

Meddela om du vill att någon annan postadress införs i aktieboken än den postadress som uppdateras via befolkningsdatasystemet/företags- och organisationsdatasystemet. Husbolaget kan använda den kontaktinformation som meddelats till bostadsdatasystemet för kallelse till bolagsstämma och leverans av annan information till delägaren.

Om du vill få den post som husbolaget skickar via e-post, meddela varje ägare sin egen e-postadress. E-postadressen lämnas endast till husbolaget och införs inte i aktieboken. Den lämnas inte heller till utomstående.

Om den avvikande postadress eller e-postadress som angetts här senare ändras, ska Lantmäteriverket underrättas om detta. Lantmäteriverket ska också underrättas om att en tidigare meddelad avvikande adress har avskrivits.

Registrering av ägande

Välj om din ansökan grundar sig på ett fysiskt aktiebrev eller ett förvärv som inkluderar ett fysiskt aktiebrev.

  • Välj A ”Ägaren är införd i aktieboken och ansöker om registrering med fysiskt aktiebrev” när du har ett fysiskt aktiebrev (eller interimsbevis eller styrelsens utredning) i din besittning och är aktiernas nuvarande ägare som förts in i aktieboken. Kontrollera att aktiebrevet har uppdaterade anteckningar om överföringar.
  • Välj B ”En ny ägare ansöker om registrering med fysiskt aktiebrev efter förvärvet” när du fått ett aktiebrev (eller interimsbevis) i samband med ett förvärv. Ägandet överförs genom köp, gåva, testamente, arvskiftesinstrument, avvittringshandling eller motsvarande handling. Handlingen kallas här för åtkomsthandling. Ange åtkomsthandlingen och datumet för undertecknande av åtkomsthandlingen samt namnet och personbeteckningen/FO-numret för överlåtaren i förvärvet (säljaren, gåvogivaren, arvlåtaren osv.).
  • Välj både A och B när du innehar ett fysiskt aktiebrev (eller interimsbevis), du är aktiens nuvarande ägare, och dessutom har du överlåtit en kvotdel av aktierna (t.ex. ½ ägandet överförs genom köp, gåva eller dylikt). Genom samma ansökan söks registrering av både tidigare gällande innehav och nytt förvärv. Ange åtkomsthandlingen och datumet för åtkomsthandlingen samt namnet och personbeteckningen för överlåtaren i förvärvet (säljaren, gåvogivaren osv.).
    • Om ni har undertecknat åtkomsthandlingen på olika dagar, ange datumet för den sista underskriften som förvärvets datum. Kontrollera att aktiebrevet har uppdaterade anteckningar om överföringar.

OBS! Lämna aktiebrevet i original både i fall A och B till Lantmäteriverket, där det makuleras efter registreringen.

Ange om du vill att Lantmäteriverket ska returnera det fysiska aktiebrevet till kontaktpersonen efter makuleringen. I annat fall förstörs aktiebrevet. För retur av ett makulerat aktiebrev debiteras en avgift enligt gällande prislista. 

Fakturamottagare och faktureringsuppgifter

Om fakturamottagaren är en privatperson

Fakturan skickas till kontaktpersonen eller en av sökandena. Fyll i fakturamottagarens namn och personbeteckning. Fakturan skickas till den adress som anges i befolkningsdatasystemet.

Ange dessutom eventuell faktureringsreferens. Om du önskar en e-faktura, beställ den genom din bank.

Om fakturamottagaren är ett företag eller en organisation

Välj ett av alternativen. Namn och FO-nummer ska alltid anges, även om du väljer ”Faktureringsuppgifterna finns redan hos Lantmäteriverket”. Om de faktureringsuppgifter som tidigare meddelats till Lantmäteriverket har ändrats, lämna de nya uppgifterna.

Om du väljer ”Ny företags- eller organisationskund”, ange utöver namn och FO-nummer även faktureringsadress eller eventuell e-fakturaadress. Ange också eventuell faktureringsreferens (t.ex. avdelningsbeteckning).

Anvisning för beställning av e-faktura

Datum och underskrift

Fyll i ort och datum och skriv under ansökan. Ansökan undertecknas av sökanden eller kontaktpersonen. Det är inte nödvändigt att för hand underteckna en ansökan som lämnas per e-post till Lantmäteriverket.

Tilläggsuppgifter och bilagor

Ange bilagorna till ansökan (t.ex. fysiskt aktiebrev, åtkomsthandling, bouppteckning, testamente). 

Lämna alltid det fysiska aktiebrevet/interimsbeviset i original och övriga bilagor som kopior. Kopiorna returneras inte efter behandlingen. 

OBS! Det fysiska aktiebrevet/interimsbeviset i original kan på begäran återlämnas till kontaktpersonen (avgiftsbelagt).