Kundrådgivaren Janinas arbetsplats är i Böle, men tack vare aktivitetsbaserat arbete kan hon tidvis också arbeta annanstans, till exempel hemifrån.
– Det bästa med Lantmäteriverket som arbetsgivare är definitivt förtroendet för de anställda. Här litar man på vår sakkunskap i våra roller och det framgår av det aktivitetsbaserade arbetet som bestämdes redan länge före coronan och av det delade ledarskapet, berättar Janina.
Janina började sitt arbete vid Lantmäteriverket tre år sedan. Hon hade arbetat i över 13 år på sin tidigare arbetsplats och längtade efter förändringar och nya utmaningar. Lantmäteriverket verkade vara en intressant arbetsgivare och Janina ansökte därför och blev vald till kundrådgivare vid Lantmäteriverket.
– På riksnivå finns det kundrådgivare från mycket olika bakgrunder och alla har inte substanskunnande på förhand. Man behöver alltså inte kunna innehållet i förväg utan man lär sig nog, om man är intresserad av att utveckla sig själv, säger Janina.
Janina berättar att hennes arbete är mycket mångsidigt. Enligt henne är inte en endaste arbetsvecka likadan som den föregående. Det egna arbetet byggs också upp enligt egna färdigheter och styrkor.
Janinas arbetsuppgifter omfattar kundservice till exempel vid disken, per telefon och e-post. I arbete ingår bland annat rådgivning för kunder och att reda ut frågor för kunder.
– Jag skulle också säga att jag är som en tolk. Vissa saker är svåra och begrepp kan vara svårbegripliga för kunder, och då klargör jag och förklarar dem för kunderna, beskriver Janina.
Till sin utbildning är Janina merkonom inom kundservice och marknadsföring. Vid sidan av arbetet studerar hon för närvarande lantmäteriteknik vid Lapplands yrkeshögskola.
– Jag tycker det är fint att anställda vid Lantmäteriverket uppmuntras till kontinuerligt lärande och att utveckla sig. Här anses det att utvecklingen av den egna sakkunskapen är värdefull, berättar Janina.