Ägandet av en aktielägenhet kan anges antingen med ett aktiebrev i pappersform (nedan aktiebrev) eller en elektronisk ägaranteckning (nedan ägaranteckning) i bostadsdatasystemet.
Före köpslutet ska du
- Bekanta dig med föremålet för köpet.
- Kontrollera hos säljaren om aktielägenheten har ett aktiebrev eller en ägaranteckning.
- Kontrollera alltid aktielägenhetsutskriften. Om aktielägenheten fortfarande har ett aktiebrev i pappersform, kontrollera även utdraget ur aktieboken. Be att få utdragen av säljaren.
- Obs! I samband med köpslutet ska du be säljaren om en fullmakt för deltagande i bolagsstämman eftersom köpebrevet inte räcker som intyg om att du har rätt att delta. Husbolaget kontrollerar ägaruppgifterna i bostadsdatasystemet men det kan ta flera månader innan ägandet blir registrerat.
Efter köpslutet
- Lämna en överlåtelseskattedeklaration och betala överlåtelseskatten i Skatteförvaltningens tjänst MinSkatt.
- Ansök om registrering av ägande i bostadsdatasystemet. Obs! Överlåtelseskatten måste betalas innan du ansöker om registrering av ägande.
- Genom att besvara frågorna i våra interaktiva anvisningar kan du kontrollera hur du ska ansöka om registrering av aktielägenheten i olika situationer, exempelvis när aktielägenheten har ett aktiebrev eller en ägaranteckning.
Se även
Information och anvisningar om bostadsköp på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats.