Hoppa till huvudinnehåll

Tillgänglighetsutlåtande: Tidsbokning till Lantmäteriverkets kundservice

Det här tillgänglighetsutlåtandet gäller tidsbokningstjänsten för Lantmäteriverkets kundservice. Lantmäteriverkets experter har bedömt hur webbplatsen uppfyller tillgänglighetskraven. Tillgänglighetsutlåtandet har uppdaterats den 8 augusti 2024. 

Webbplatsen uppfyller ännu inte tillgänglighetskraven till alla delar

Webbtjänstens tillgänglighet bedömdes den 30 maj 2024. I bedömningen konstaterades att tjänsten inte uppfyller tillgänglighetskraven till alla delar. 

Härnäst anges de problem med tillgängligheten som upptäcktes i bedömningen. Observationerna grundar sig på riktlinjerna för tillgängligt webbinnehåll, WCAG 2.2. Efter observationerna står en nummerserie och en länk som anger vilken punkt i riktlinjerna som ännu inte uppfylls på webbplatsen. 

Problem av stor betydelse i fråga om möjlighet att uppfatta

  • Text som semantiskt sett inte är rubriker har markerats som rubriker. På vissa sidor hoppar rubrikshierarkin över flera nivåer. WCAG 1.3.1 (på finska)  
  • Dagnumren i kalendern skiljer sig inte tillräckligt mycket från bakgrunden.  Dessutom är kontrasten mellan ett valt dagnummer och bakgrunden inte tillräcklig när man använder tangentbordet för att välja. WCAG 1.4.3 (på finska)  
  • Element överlappar varandra och text försvinner ur synfältet när texten förstoras till 200 %. WCAG 1.4.4 (på finska)  
  • Formulärfälten skiljer sig inte tillräckligt från bakgrunden och platshållarna skiljer sig inte från inputen. Därför kan det vara svårt för vissa användare att uppfatta formulärfälten. Dessutom skiljer sig vissa knappar inte tillräckligt mycket från varandra. Formulärfälten och de flesta knapparna saknar kantlinjer. WCAG 1.4.11 (på finska) 

Problem av måttlig eller lindrig betydelse för synligheten

  • Klockslagets väljare saknar ordentlig programmatisk gruppering. WCAG 1.3.1 (på finska)  
  • I uppgifterna om användaren definieras fälttypen för för- och efternamn som text i stället för namn, även om de mer användbara typerna e-post och telefonnummer har använts i andra fält för kontaktinformation. WCAG 1.3.5 (på finska)  
  • I kalendern används i praktiken bara olika nyanser av grått för att ange om man kan gå till föregående eller nästa månad. Den ljusare grå färgen skiljer sig inte tillräckligt mycket från bakgrunden. WCAG 1.4.1 och WCAG 1.4.11 (på finska)  
  • I den vertikala mobilvyn går meddelandefönstren ut över kanterna. Utgångsknappen är dock synlig, så fönstren kan stängas. WCAG 1.4.10 (på finska)  
  • All text i meddelanden och rullgardinsmenyer kernas inte. WCAG 1.4.12 (på finska)  
  • I den horisontella mobilvyn överlappar Microsoft-logotypen och Bookings-logotypen varandra något när sidorna laddas. WCAG 1.3.4 (på finska)

Problem av stor betydelse för användningen och driftssäkerheten

  • Knapparna för att stänga fönster har inga namn och de får inte tangentfokus. WCAG 2.1.1 och WCAG 4.1.2 (på finska)  
  • Formulären har en tidsutlösning som användaren inte informeras om. Användaren ges därmed inte heller möjlighet att ställa in tidsgränsen. WCAG 2.2.1  (på finska)

Problem av måttlig betydelse för användningen

  • Alla sidor under fliken har samma namn, som inte beskriver innehållet på sidan. WCAG 2.4.2 (på finska)  
  • På den sida som används för att flytta en bokad tid flyttas tangentfokuset bakåt när man stänger tjänstens fönster för mer information. WCAG 2.4.3 (på finska)  
  • Skärmläsaren läser inte alltid innehållet i rätt ordning. Till exempel i fönstren läses knapparna i omvänd ordning. WCAG 2.4.3 (på finska)  
  • Flera element som inte har någon funktionalitet ges tangentfokus. Ibland är tangentfokuset synligt, ibland inte. Vissa av de här elementen skulle inte ens vara visuellt synliga utan fokuset. WCAG 2.4.7 och WCAG 3.2 (på finska) 

Problem av stor betydelse för begripligheten

  • När man väljer en tid på bokningsformuläret och skärmläsaren är på hoppar systemet till att kontrollera inputen av för- och efternamn, vilka användaren inte ens har angett än. WCAG 3.2.2 (på finska) 
  • När man väljer ett nytt klockslag på överföringsformuläret öppnas ett fönster med uppgifter om den gamla bokningen. WCAG 3.2.2 (på finska)  
  • Felmeddelandet anger inte uttryckligen vilka fält som inte är ifyllda när man försöker göra en bokning. WCAG 3.3.1 (på finska)  
  • Förhandsifyllningen av användarens kontaktuppgifter fungerar inte som förväntat om användaren gör flera bokningar i rad. När man gör en andra bokning är formuläret förhandsifyllt med annan information än den som skrevs in för den första bokningen. Dessutom lämnas fältet för telefonnummer alltid tomt. WCAG 3.3.7 (på finska)

Problem av måttlig eller lindrig betydelse för begripligheten

  • Inte alla logotyper har ett textsvar. De textsvar som finns är samma som sidans titel. WCAG 1.1.1 och WCAG 3.2.4 (på finska) 
  • Det finns brister i informationen om att inputs och val är obligatoriska. Två olika sätt att uttrycka att något är obligatoriskt används, och förklaringen av tecknet * förklaras inte i text. WCAG 3.3.2 (på finska)  
  • Informationen om en bokning kan ses i ett separat fönster. För att öppna fönstret används omväxlande två olika ikoner på samma plats. WCAG 3.2.4 (på finska)
  • I boknings- och överföringsformulären används ikoner vid sidan av underrubrikerna för seende användare. Samma ikon används i två olika sammanhang. WCAG 3.2.4 (på finska)
  • Vissa inmatningsfält har en platshållare för fältnamnet, i andra platshållartexter ombes man att lägga till information. WCAG 3.2.4 (på finska) 

Plan för korrigerande åtgärder på webbplatsen

De ovannämnda problemen som upptäckts i formuläret för tidsbokning kommer att lösas så snart som möjligt, dock senast den 31 december 2024. Vissa problem kräver att tjänsteleverantören gör ändringar. 

Ge respons på tillgängligheten

Du kan ge respons på webbplatsens tillgänglighet eller begära material på webbplatsen i tillgänglig form med en webblankett eller genom att skicka en begäran per e-post till registratorskontoret@lantmateriverket.fi.

Vi besvarar dig så fort som möjligt, senast inom två veckor. Vid omfattande begäran om tillgänglighet har Lantmäteriverket rätt att förlänga svarstiden med två veckor. Om du är missnöjd med vårt svar eller inte har fått svar inom två veckor, kan du göra en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland.