Det blir enklare att sköta ärenden på webben
När dokumenten inte längre behöver visas upp i original blir ärendena skötta på ett smidigare sätt. Situationer som berör fastighetsinskrivning kan i fortsättningen skötas på ett enklare sätt i Lantmäteriverkets digitala ärendehanteringskanaler. Eftersom digital ärendehantering är ett snabbt och datasäkert sätt att få ärenden skötta kommer vi att stänga en del av våra e-postadresser helt och hållet. Exempelvis så tar vi inte längre emot fastighetsinskrivningsansökningar via e-postadressen inskrivningsarenden@lantmateriverket.fi från och med början av nästa år.
Baserar sig på ändringar i jordabalken
Bakom dessa reformer står ändringar i den lag som kallas jordabalken. Dessa lagändringar träder i kraft den 1 november. Denna ändring underlättar flera ärenden i anslutning till fastighetsinskrivning. Ur kundens synpunkt är den mest betydande reformen det att dokument inte längre behöver visas upp i original. Denna lagändring påverkar även andra ärenden som berör fastighetsinskrivning, exempelvis registreringen av delningen av en fastighets besittning.
Mer information:
Sini Fagerström, servicechef
Tiina Lokka-Lepistö, utvecklingschef
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@lantmateriverket.fi