Hoppa till huvudinnehåll

Innehållet i begäran om komplettering för ansökan nu även i e-tjänsten

ar du fått en begäran om att komplettera ansökan om lagfart, inteckning eller registrering av särskild rättighet? Begäran skickas per e-post, men i fortsättningen kan du läsa den även i e-tjänsten.

Du kommer vidare via förstasidan

Till höger om e-tjänstens förstasida finns listan Pågående ärenden. På listan syns dina fastighetsärenden som Lantmäteriverket håller på att behandla. Om du har ansökt om lagfart, inteckning eller registrering av särskild rättighet för din fastighet, visas ärendet när du klickar på mer information.

Om det finns “Begäran om komplettering” vid ärendet som håller på att behandlas, behöver handläggaren av ärendet dokument eller andra uppgifter för att kunna handlägga ärendet. När du klickar på “begäran om komplettering/kompletteringsuppmaning”, visas innehållet i meddelandet. Du kan spara innehållet i meddelandet med funktionen “Spara/Skriva ut”.

Så svarar du på begäran om komplettering

När de dokument och uppgifter som anges i begäran om komplettering är färdiga, logga in i e-tjänsten och välj det ärende på listan som begäran om komplettering gäller. Öppna begäran om komplettering och klicka på “Komplettera ansökan” i slutet av meddelandet. Fyll i de uppgifter som begärs på blanketten.

Efter att du skickat uppgifterna får du en anmälan om att Lantmäteriverket mottagit kompletteringarna. Du får ingen separat bekräftelse per e-post.

Se beslut i e-tjänsten

Efter att ärendet har avgjorts visas anteckningen “Ärendet har avgjorts“ på listan över pågående ärenden. När du klickar på ärendet, öppnas ytterligare information och det är möjligt att ladda ner ett beslutsdokument.

Du kan ladda ner dokumentet under sex månader från att du mottagit dokumentet. Därefter visas ärendet inte längre på listan över pågående ärenden.


Logga in på e-tjänsten och se vilka uppgifter som finns om dina fastigheter:

Senaste servicemeddelanden