Hyppää pääsisältöön

Maanmittauslaitos raivaa tietä paremmalle asiakaskokemukselle

Maanmittauslaitoksen uudessa strategiassa kuuluu asiakkaiden ja sidosryhmien ääni. Strategian laatimisessa kuunneltiin asiakkaita ja sidosryhmiä herkällä korvalla. Heidän näkemyksissään korostui lisääntynyt tarve reaaliaikaiselle palvelulle. Strategisiin toimenpiteisiin onkin nostettu digitaalisen asioinnin edistäminen, joka helpottaa palveluiden käyttöä ja nopeuttaa asiointia.

Asiakkuusjohtaja Susanne Hellmanilla on ruskeat puolipitkät hiukset ja musta paita, jossa on ruskea kaulusosa.
Kuva:
Maanmittauslaitos

Vahvuuksina asiakkaat ja sidosryhmät näkivät Maanmittauslaitoksen luotettavuuden ja hyvän 
maineen. Oli myös hienoa kuulla, että olemme haluttu yhteistyökumppani. Kehittämiskohteiksi  asiakkaat ja sidosryhmät mainitsivat muun muassa asiakaslähtöisyyden ja yhteistyön sidosryhmien kanssa. Tästä on otettu koppia: veimme strategiaan tavoitteeksi vahvistaa yhteistyötä ja lisätä asiakkaiden ja sidosryhmien osallistumista palveluiden kehittämiseen.

Myös hallitusohjelman ja Suomen digitaalisen kompassin tavoitteet elämäntapahtumiin ja 
liiketoimintatapahtumiin perustuvien digipalveluiden kehittämisestä edellyttävät meiltä nopeampaa reagointia asiakkaiden ja yhteiskunnan tarpeiden muutoksiin. Näistä syistä asiakastarpeiden ennakointi nousi keskeiseksi tavoitteeksi Maanmittauslaitoksen uudessa strategiassa.

Tuumasta toimeen – miten asiakastarpeiden ennakoinnissa edetään käytännössä?

Haluamme vahvistaa tavoitteellista yhteistyötä niin palveluketjuissa, sidosryhmä- ja verkostoyhteistyössä kuin asiakkaiden kanssa. Kaikissa ryhmissä edetään pilotoiden, sillä yhteistyö ei synny yksipuolisesti. On tärkeää löytää sellaiset toimintatavat, jotka kaikki osapuolet kokevat hyödyllisiksi ja toimiviksi. 

Palveluketjujen osalta pilottina toimii Maanmittauslaitoksen perustama Digifoorumi-verkosto, johon kuuluu mm. luotonantajia, kiinteistönvälittäjiä, yhteistyöelimiä ja muita palvelutarjoajia. Keskeisten sidosryhmien ja verkostojen kanssa jo aiemmin tehtyä yhteistyötä vahvistetaan koko laitoksessa, ja kiinnitetään huomiota yhteisiin tavoitteisiin ja toimintatapoihin.

Palvelujen käyttäjiltä saatu asiakaspalaute on meille ensiarvoisen tärkeää. Palautteen avulla 
pystymme ymmärtämään ja ennakoimaan asiakastarpeita paremmin sekä huomioimaan 
palautteet, kun priorisoimme kehitystoimia. Jatkossa keräämme palautetta entistä monipuolisemmin, ja tavoitteena on myös kokeilla asiakasraateja.

Maanmittauslaitos on laatinut digitaalisen asioinnin tavoitetilan, ja sen mukaisesti päivitetään
parhaillaan kehittämis- ja toimintasuunnitelmia. Digitaalisen asioinnin lähtökohtana on asiakkaan elämän helpottaminen esim. vähentämällä asiointitarvetta ja kehittämällä palveluita elämäntapahtuma- ja liiketoimintalähtöisesti. Digiasioinnilla tavoitellaan parempaa 
asiakaskokemusta ja tuottavuutta.

Asiakkuusjohtajana iloitsen siitä, että meillä Maanmittauslaitoksessa on vahva palvelukulttuuri ja asiakkaamme antavat erityisen hyvän arvosanan saamastaan henkilökohtaisesta palvelusta. Samaa erinomaista asiakaskokemusta ja asiakkaiden elämän helpottamista haluamme tarjota myös digipalveluissa. Uskomme, että kun ennakoimme asiakastarpeet ja saamme sidosryhmät ja asiakkaat mukaan palveluiden kehittämistyöhön, tulokset ovat hyviä.

Susanne Hellman

Kirjoittaja on Maanmittauslaitoksen asiakkuusjohtaja.

Maanmittauslaitoksen blogissa eri kirjoittajat käsittelevät Maanmittauslaitoksen ajankohtaisia asioita.

Asiakaspalvelu
Digitalisaatio

Uusimmat blogit