Vahvuuksina asiakkaat ja sidosryhmät näkivät Maanmittauslaitoksen luotettavuuden ja hyvän
maineen. Oli myös hienoa kuulla, että olemme haluttu yhteistyökumppani. Kehittämiskohteiksi asiakkaat ja sidosryhmät mainitsivat muun muassa asiakaslähtöisyyden ja yhteistyön sidosryhmien kanssa. Tästä on otettu koppia: veimme strategiaan tavoitteeksi vahvistaa yhteistyötä ja lisätä asiakkaiden ja sidosryhmien osallistumista palveluiden kehittämiseen.
Myös hallitusohjelman ja Suomen digitaalisen kompassin tavoitteet elämäntapahtumiin ja
liiketoimintatapahtumiin perustuvien digipalveluiden kehittämisestä edellyttävät meiltä nopeampaa reagointia asiakkaiden ja yhteiskunnan tarpeiden muutoksiin. Näistä syistä asiakastarpeiden ennakointi nousi keskeiseksi tavoitteeksi Maanmittauslaitoksen uudessa strategiassa.
Tuumasta toimeen – miten asiakastarpeiden ennakoinnissa edetään käytännössä?
Haluamme vahvistaa tavoitteellista yhteistyötä niin palveluketjuissa, sidosryhmä- ja verkostoyhteistyössä kuin asiakkaiden kanssa. Kaikissa ryhmissä edetään pilotoiden, sillä yhteistyö ei synny yksipuolisesti. On tärkeää löytää sellaiset toimintatavat, jotka kaikki osapuolet kokevat hyödyllisiksi ja toimiviksi.
Palveluketjujen osalta pilottina toimii Maanmittauslaitoksen perustama Digifoorumi-verkosto, johon kuuluu mm. luotonantajia, kiinteistönvälittäjiä, yhteistyöelimiä ja muita palvelutarjoajia. Keskeisten sidosryhmien ja verkostojen kanssa jo aiemmin tehtyä yhteistyötä vahvistetaan koko laitoksessa, ja kiinnitetään huomiota yhteisiin tavoitteisiin ja toimintatapoihin.
Palvelujen käyttäjiltä saatu asiakaspalaute on meille ensiarvoisen tärkeää. Palautteen avulla
pystymme ymmärtämään ja ennakoimaan asiakastarpeita paremmin sekä huomioimaan
palautteet, kun priorisoimme kehitystoimia. Jatkossa keräämme palautetta entistä monipuolisemmin, ja tavoitteena on myös kokeilla asiakasraateja.
Maanmittauslaitos on laatinut digitaalisen asioinnin tavoitetilan, ja sen mukaisesti päivitetään
parhaillaan kehittämis- ja toimintasuunnitelmia. Digitaalisen asioinnin lähtökohtana on asiakkaan elämän helpottaminen esim. vähentämällä asiointitarvetta ja kehittämällä palveluita elämäntapahtuma- ja liiketoimintalähtöisesti. Digiasioinnilla tavoitellaan parempaa
asiakaskokemusta ja tuottavuutta.
Asiakkuusjohtajana iloitsen siitä, että meillä Maanmittauslaitoksessa on vahva palvelukulttuuri ja asiakkaamme antavat erityisen hyvän arvosanan saamastaan henkilökohtaisesta palvelusta. Samaa erinomaista asiakaskokemusta ja asiakkaiden elämän helpottamista haluamme tarjota myös digipalveluissa. Uskomme, että kun ennakoimme asiakastarpeet ja saamme sidosryhmät ja asiakkaat mukaan palveluiden kehittämistyöhön, tulokset ovat hyviä.
Susanne Hellman
Kirjoittaja on Maanmittauslaitoksen asiakkuusjohtaja.
Maanmittauslaitoksen blogissa eri kirjoittajat käsittelevät Maanmittauslaitoksen ajankohtaisia asioita.