Selkeää ja ymmärrettävää kieltä kasvokkain ja kirjallisesti
Toiminnan ja palveluiden kehittäminen ihmiskeskeisesti ja asiakaslähtöisesti on tärkeää Maanmittauslaitoksessa. Osana tätä työtä on tartuttu selkeän ja ymmärrettävän kielen kehittämiseen.
– Saamme hyvää palautetta kasvokkain tapahtuvista asiakaskohtaamisista ja nyt haluamme siirtää hyvän kokemuksen myös kirjalliseen viestintäämme ja digitaalisiin palveluihimme, sanoo viestintäjohtaja Mirva Kipinoinen Maanmittauslaitoksesta.
Tänä vuonna Maanmittauslaitoksessa on koottu asiakaslähtöisen kielen ja äänensävyn periaatteita sekä hahmoteltu asiakaslähtöistä sanastoa termeistä, joiden tiedetään olevan asiakkaille vaikeasti ymmärrettäviä. Työn tulokset otetaan käyttöön koko Maanmittauslaitoksessa ensi talvesta alkaen, kun henkilöstön koulutukset asiakaslähtöisestä kielestä alkavat.
– Selkeytämme asiakastekstejämme vähitellen ja jatkuvan parantamisen periaatteella. Toistaiseksi olemme uudistaneet esimerkiksi asiakaspalvelun mallivastauksia sekä maanmittaustoimitusten verkkosivuja sisällöiltään selkeämmiksi, Mirva Kipinoinen kertoo.
Hankintakalenteri lisää hankintojen läpinäkyvyyttä ja ennakoitavuutta
Maanmittauslaitoksen hankintaryhmä edistää aktiivisesti hankintatoimen vastuullisuutta. Strategisten hankintojen hankintakalenteri on Maanmittauslaitoksen uusi työkalu hankintojen läpinäkyvyyden ja ennakoitavuuden parantamiseksi. Hankintakalenteri on myös osa ennakoivaa taloussuunnittelua.
– Hankintakalenteri tarjoaa paremman tilannekuvan tulevina vuosina hankintoihin kohdennettavista rahoista. Maanmittauslaitoksen hankintaryhmä kokosi kalenteriin strategiset hankinnat vuosille 2024–2028, ja kalenteria päivitetään jatkuvasti, kertoo asiantuntija Juha Lindfors Maanmittauslaitoksesta.
Strategiset hankinnat ovat hankintoja, jotka ovat tarpeellisia Maanmittauslaitoksen strategisten tavoitteiden toteuttamiseksi, auttavat toteuttamaan laissa määriteltyjä tehtäviä tai ovat valtion yhteisiltä palveluntuottajilta hankittavia välttämättömiä palveluita. Maanmittauslaitoksen suurimmat menoerät palkkojen lisäksi liittyvät ICT-palveluihin, -laitteisiin ja -ohjelmistoihin, toimitiloihin sekä hallinnollisiin palveluihin.
– Hankintakalenteria valmisteltaessa huomattiin, että tulevaisuuteen näkeminen on hankalaa myös hankintojen osalta. Hankintakalenteri helpottaa hankintojen kategoriavastaavien työtä esimerkiksi tulevien kilpailutusten aikatauluttamisessa ja suunnittelussa, Juha Lindfors toteaa.
Digitaalisia palveluja vastuullisesti
Maanmittauslaitoksen tietohallinnon tehtävänä on tuottaa ja kehittää laadukkaita ja turvallisia it-palveluja. Vastuullisuutta tietohallinnossa tarkastellaan sekä it-palvelutuotannon että vastuullisen toiminnan mahdollistamisen näkökulmista. Tavoitteena on tuoda vastuullisuus sisäänrakennetuksi osaksi kaikkea toimintaa.
– Haluamme tuottaa digitaalisia palveluita asiakaslähtöisesti, kestävästi ja vastuullisesti. Kehittämämme digitaaliset ratkaisut muovaavat Maanmittauslaitoksen toimintaa, joten niissä tehdyt valinnat vaikuttavat koko laitoksen toiminnan vastuullisuuteen vuosiksi eteenpäin, toteaa osastonjohtaja Jenni Mielikäinen Maanmittauslaitoksen tietohallinnosta.
Järjestelmäkehityksessä vastuullisuutta tarkastellaan monista eri näkökulmista. Esimerkiksi energiatehokkuus, ympäristövaikutusten minimointi, saavutettavuus, tietoturva ja kustannustehokkuus ovat tärkeitä tekijöitä. Digitaalisten työvälineiden avulla myös rakennetaan yhteisöllisyyttä ja lisätään työelämän joustavuutta. Avoimen lähdekoodin ratkaisujen laaja hyödyntäminen auttaa puolestaan saamaan verovaroin kehitetyt ratkaisut mahdollisimman laajaan käyttöön ja yhteiskunnan hyödyksi.
– Tavoitteenamme on tuoda vastuullisuutta korostava ajattelu osaksi asiantuntijoidemme arkea ja tehdä vastuullisia valintoja joka päivä. Tänä vuonna olemme kirjanneet vastuullisuuden osaksi tietohallinnon päätavoitetta, mittareita ja toimenpiteitä sekä esimerkiksi pitäneet oppimiskahvilat saavutettavuudesta ja vihreästä koodista. Vastuullisuusnäkökohdat tuodaan jatkossa osaksi tietohallinnon keskeisiä toimintamalleja ja ohjeistuksia, kuten muutoksenhallinnan periaatteita ja sovelluskehityksen käsikirjaa, Jenni Mielikäinen kertoo.
Lisätietoja
vastuullisuusasiantuntija Annukka Kokkonen, etunimi.sukunimi@maanmittauslaitos.fi