Ett tydligt och begripligt språk, både ansikte mot ansikte och i skrift
Att utveckla verksamheten och tjänsterna på ett människocentrerat och kundorienterat sätt är viktigt för Lantmäteriverket. Som ett led i detta arbete har vi gått in för att utveckla ett tydligt och begripligt språk.
– Vi får bra respons för de kundmöten som sker ansikte mot ansikte, och nu vill vi överföra denna goda erfarenhet till vår skriftliga kommunikation och våra digitala tjänster, säger Mirva Kipinoinen, kommunikationsdirektör vid Lantmäteriverket.
I år har vi på Lantmäteriverket sammanställt principer för ett kundorienterat språk och tonfall samt utarbetat en kundorienterad ordlista med termer som vi vet är svåra för kunderna att förstå. Resultatet av detta arbete kommer att införas inom hela Lantmäteriverket från och med nästa vinter, när personalutbildningarna i kundorienterat språk inleds.
– Vi kommer successivt att förtydliga våra kundtexter utifrån principen om kontinuerlig förbättring. Hittills har vi bland annat förnyat modellsvaren inom kundservicen och gjort innehållet på webbsidorna om lantmäteriförrättningar tydligare, berättar Mirva Kipinoinen.
En upphandlingskalender ökar transparensen och förutsägbarheten i upphandlingarna
Lantmäteriverkets upphandlingsgrupp arbetar aktivt för att främja ansvarsfull upphandling. Upphandlingskalendern för strategiska upphandlingar är ett nytt verktyg för Lantmäteriverket och syftar till att öka transparensen och förutsägbarheten i upphandlingarna. Upphandlingskalendern är också en del av den proaktiva ekonomiplaneringen.
– Upphandlingskalendern ger en bättre lägesbild av vilka pengar som ska avsättas för upphandlingar under de kommande åren. Lantmäteriverkets upphandlingsgrupp har gjort en sammanställning av de strategiska upphandlingarna åren 2024–2028 i kalendern, som uppdateras kontinuerligt, säger Juha Lindfors, expert på Lantmäteriverket.
Strategiska upphandlingar är upphandlingar som är nödvändiga för att uppnå Lantmäteriverkets strategiska mål, underlättar utförandet av de lagstadgade uppgifterna eller är nödvändiga tjänster som köps av statens gemensamma serviceproducenter. De största utgiftsposterna för Lantmäteriverket, bortsett från lönerna, hänför sig till ICT-tjänster, ICT-utrustning och programvara, lokaler och administrativa tjänster.
– Under beredningen av upphandlingskalendern konstaterades att det är svårt att se in i framtiden även när det gäller upphandlingar. Upphandlingskalendern underlättar arbetet för de kategoriansvariga inom upphandlingar, till exempel när det gäller att schemalägga och planera kommande upphandlingar, säger Juha Lindfors.
Digitala tjänster på ett ansvarsfullt sätt
Lantmäteriverkets informationsförvaltning har som uppgift att producera och utveckla högklassiga och säkra IT-tjänster. Samhällsansvaret inom informationsförvaltningen granskas med både produktionen av IT-tjänster och möjligheterna till ansvarsfull verksamhet som utgångspunkt. Målet är att integrera samhällsansvar i all verksamhet.
– Vi vill producera digitala tjänster på ett kundorienterat, hållbart och ansvarsfullt sätt. De digitala lösningar som vi utvecklar formar Lantmäteriverkets verksamhet, så de val vi gör påverkar samhällsansvaret i verkets hela verksamhet under många år framöver, konstaterar Jenni Mielikäinen, avdelningschef för Lantmäteriverkets informationsförvaltning.
Inom systemutvecklingen granskas samhällsansvaret ur flera olika perspektiv. Till exempel är energieffektivitet, minimering av miljökonsekvenserna, tillgänglighet, datasäkerhet och kostnadseffektivitet viktiga faktorer. Digitala verktyg används även för att skapa gemenskap och öka flexibiliteten i arbetslivet. Att lösningar med öppen källkod utnyttjas på bred front bidrar i sin tur till att användningen av lösningar som har finansierats med skattemedel maximeras och gagnar samhället.
– Vårt mål är att föra in ansvarstänkandet i våra experters vardag och göra ansvarsfulla val varje dag. I år har vi inkluderat samhällsansvar i det övergripande målet, indikatorerna och åtgärderna inom informationsförvaltningen och till exempel haft lärcaféer om tillgänglighet och grön kod. Ansvarsaspekter kommer framöver att inkluderas i de centrala verksamhetsmodellerna och anvisningarna inom informationsförvaltningen, såsom principerna för förändringshantering och handboken för utveckling av appar, berättar Jenni Mielikäinen.
Mer information
Annukka Kokkonen, samhällsansvarsexpert, fornamn.efternamn@lantmateriverket.fi