Seuraavassa muutamia vinkkejä, jotka useimmissa tapauksissa auttavat ongelmiin.
Selaimen virkistäminen F5 -painikkeella
Virkistä näkyvissä oleva Kiinteistötietopalvelun sivu klikkaamalla F5 -painiketta näppäimistöltä. Toiminto palauttaa sovelluksen alkutilaan.
Selaimen välimuistin ja evästeiden tyhjennys
Siirry Kiinteistötietopalvelun sivulta jollekin toiselle nettisivulle. Tyhjennä selaimen välimuisti ja evästeet ainoassa auki olevassa selainikkunassa. Toiminto löytyy esimerkiksi Chrome-selaimessa Asetukset / Tietosuoja ja turvallisuus -kohdasta -> Poista selaustiedot. Palaa uudelleen Kiinteistötietopalveluun.
Tietoturvaohjelmiston asetukset
Jos käytössäsi on joku tietoturvaohjelmisto, varmista, että se ei estä Kiinteistötietopalvelua toimimasta. Mikäli tietoturva-asetukset on säädetty tiukoiksi, tulee Kiinteistötietopalvelun ja/tai maanmittauslaitos.fi -sivut listata erikseen sallittujen listalle.
Kokeile toista selainta
Mikäli edellä esitetyt toimet eivät auta, voit myös testata jotain toista selainta.
Suomi.fi-tunnistautuminen
Kiinteistötietopalveluun kirjaudutaan vahvaa tunnistusmenetelmää käyttäen Suomi.fi-tunnistuspalvelun kautta. Vahvan tunnistuksen toimiminen edellyttää, että käyttäjän tietoihin on käyttövaltuushallinnassa (KVH) kirjattu henkilötunnus. Henkilötunnuksen tulee olla oikeaa muotoa, kuten esim. KELA-kortilla. Käyttövaltuushallinnassa tulee käyttäjällä olla myös käyttöoikeudet Kiinteistötietopalveluun.
Mikäli edellä mainitut asiat ovat kunnossa, mutta kirjautuminen ei onnistu, voit varmistaa vielä seuraavat asioita:
- kysy lisäohjeita oman organisaatiosi ICT-tuesta (esim. virka- /toimikortin ajureiden päivitys saattaa auttaa)
- jos mobiilivarmenne ei jostain syystä toimi tai menee jumiin, ota yhteyttä puhelinoperaattoriisi
- ohjeita vahvan tunnistuksen toimisesta voi kysyä myös Suomi.fi-tunnistuspalvelun tarjoajalta, Digi- ja väestötietovirastolta
Jos ongelmat jatkuvat, ota yhteyttä
- tekniseen tukeen
- tai asiakastukeen: tietopalvelut(at)maanmittauslaitos.fi