Hoppa till huvudinnehåll

Att förbättra tillgängligheten är till nytta för alla

Ordet tillgänglighet används ofta när man talar om att byggnader eller annan byggd miljö är lättåtkomlig och funktionell. Det är till exempel lätt att gå till biblioteket eller till Lantmäteriverkets serviceställen, även om man rör sig i rullstol eller med barnvagnar eller inte ser ordentligt. Tillgänglighet innebär däremot tillgänglighet i den digitala världen.

Arvo Kokkonen hymyilee ja katsoo kameraan.
Bild:
Ilona Savola

Tillgänglighet innebär att så många som möjligt kan använda webbplatser och mobila applikationer så enkelt som möjligt. Tillgänglighet är att ta hänsyn till människors mångfald och mångfald i planeringen och genomförandet av webbplatser och mobila applikationer. Tillgänglighet är teknik, användarvänlighet och innehållsförståelighet. Det bidrar till jämlikhet mellan människor. 

Att vara kundmedveten kräver att man uppmärksammar tillgängligheten

Lantmäteriverkets mål i fråga om kundorienterade och säkra tjänster enligt strategin utmanar oss till åtgärder på tillgänglighetens uppgiftsfält. Med hjälp av likabehandlingsplanen upprätthåller och utvecklar Lantmäteriverket likabehandlingen av verkets kunder och andra externa intressentgrupper. 

Vår funktionella jämställdhetsplan för åren 2021–25 baserar sig på ett av våra fyra grundläggande värden; "Särskilda tillsammans". Den stärker budskapet om jämlikhet och icke-diskriminering för både kunder och personal. Som konkreta åtgärder kan nämnas till exempel interna informationskampanjer om tillgänglighet för personalen och beaktande av tillgängligheten som en del av introduktionen av personer som producerar onlinetjänster. Vi främjar jämlikheten också när det gäller klarspråkligheten genom att utreda behovet av klarspråksmaterial på Lantmäteriverkets externa sidor. Planen omfattar också ett antal andra åtgärder.

Ett av målen med vårt hållbarhetsprogram som publicerades i början av året är också att utveckla verksamhetskulturens mångfald, jämställdhet och jämlikhet. Detta och andra mål för ansvarsprogrammet kommer att uppnås genom åtgärder, dvs. åtgärder som vi lovar kommer att utses och främjas till 50 år 2027. 

Tillgänglighet är inte bara till nytta för särskilda grupper, utan för alla

Tillgången till tjänsterna innebär också i all sin enkelhet att tjänsterna är lätta att använda och säkra och att språket är tydligt och begripligt – vilket gynnar alla användare av tjänsterna. Detta genomförande är dock inte alltid enkelt eller enkelt: verksamheten vid många byråer liksom vid Lantmäteriverket grundar sig på lag, och komplicerade lagtermer simmar lätt också till det språk vi använder. 

Tillgänglighet kräver arbete och ansträngning, och vi vid Lantmäteriverket har tagit saken på allvar. Vi vill stå i förtruppen till organ som använder ett begripligt språk.


Arvo Kokkonen

Författaren är generaldirektör vid Lantmäteriverket. 

I Lantmäteriverkets blogg behandlar olika skribenter aktuella frågor vid Lantmäteriverket. Du kan diskutera om ämnet genom att kommentera under bloggen nere på sidan. Kommentarer granskas före publicering. 

Lantmäteriverket
Samhällsansvar

Bloggar