Hoppa till huvudinnehåll

Dataskyddsbeskrivning: Bokningsinformation i kundtjänsten

Varför behandlar vi personuppgifter? 

Lantmäteriverket behandlar personuppgifter för att bekräfta och verifiera ett besök eller distansmöte bokat av eller för kunden.

Vad är grunden för behandlingen av personuppgifter? 

Lantmäteriverket behandlar personuppgifter utifrån allmänt intresse. Syftet med behandlingen är att underlätta såväl kundernas kontakter med Lantmäteriverket som uppfyllandet av verkets lagstadgade skyldigheter. 

Vems personuppgifter behandlas? 

Lantmäteriverket behandlar uppgifter om de personer som vill boka tid för kundkontakt hos Lantmäteriverket, till exempel 

  • nuvarande eller kommande ägare av en fastighet, eller en person som sköter ärenden för deras räkning 
  • nuvarande eller kommande ägare av en aktielägenhet, eller en person som sköter ärenden för deras räkning 
  • personer som tar kontakt gällande geodata och kartor. 

Vilka personuppgifter behandlas? 

  • namn
  • telefonnummer
  • e-post (om bokningen görs av kunden)
  • tid och plats eller serviceställe för kontakten  
  • orsak för kontakten
  • bakgrundsinformation eller annan information som kunden lämnat 

Används automatiserat beslutsfattande eller profilering?

I behandlingen av personuppgifter ingår varken automatiserat beslutsfattande eller profilering. 

Hur länge lagras personuppgifterna?

Lantmäteriverket raderar personuppgifterna från bokningen när rapporteringen och statistiken är klara.

Vi lagrar personuppgifterna i högst 1 år.  

Varifrån inhämtas personuppgifterna?  

Lantmäteriverket får uppgifterna av kunden i samband med bokningen.  

Till vem lämnas personuppgifter ut?

Lantmäteriverket lämnar endast ut uppgifter till polisen för förundersökning.

Personuppgifter överförs inte till länder utanför EU eller EES.

Vilka är dina rättigheter vid behandlingen av personuppgifter?

Du har rätt att få information om huruvida Lantmäteriverket behandlar dina personuppgifter och vilka dessa uppgifter är. Du kan begära insyn på ett formulär eller formulera dig fritt.

Du har rätt att begära att Lantmäteriverket rättar bristfälliga eller felaktiga personuppgifter om dig utan onödigt dröjsmål. Du kan begära rättelse på ett formulär eller formulera dig fritt.

Du har rätt att invända mot behandlingen av personuppgifter av skäl som hänför sig till särskilda omständigheter. Du kan själv avboka mötet. Lantmäteriverket har också följande alternativa kontaktkanaler som du kan använda: telefon, chatt, e-post, webbformulär och utan tidsbokning på verkets serviceställen.

Rätt att överklaga hos dataombudsmannen

Du har rätt att lämna in ett klagomål till dataombudsmannen om du anser att Lantmäteriverket bryter mot lagstiftningen om behandling av personuppgifter.

Lagstiftning

Lag om Lantmäteriverket (1025/2018)
Förvaltningslag (434/2003) 

Personuppgiftsansvarig 

Lantmäteriverket
Besöksadress: Semaforbron 12 C, 00520 Helsingfors
Postadress: PB 84, 00521 Helsingfors
Telefon: 029 530 1100 (växel)
E-post: registratorskontoret@lantmateriverket.fi
maanmittauslaitos.fi/sv 

Dataskyddsombud 

Lantmäteriverket
Dataskyddsombud
Postadress: PB 84, 00521 Helsingfors
Telefon: 029 530 1100 (växel)
E-post: tietosuojavastaava@maanmittauslaitos.fi