Sanna-Kaisas karriär vid Lantmäteriverket inleddes hösten 2019, då hon övergick från att vara inkassoinspektör vid Livsmedelsverket till att vara handläggare av ansökningar vid Lantmäteriverket. Som ansökningshandläggare arbetar hon med fastighetstransaktioner. Lantmäterimyndigheten handlägger och avgör hundratusentals registreringsärenden varje år och som handläggare av ansökningar får man god kännedom om bostads– och fastighetsaffärer.
Efter knappt två år avancerade Sanna-Kaisa till inskrivningsspecialist, där hon fick möjlighet att utveckla arbetsmetoderna och verksamhetsmodellerna för fastighetsinskrivningsprocessen. Sanna-Kaisa arbetade som teamledare i expert– och utvecklarteam. Som inskrivningsspecialist tog hon stora steg mot ett kundcentrerat tänkande – kundorientering blev det vardagliga arbetssättet och det är fortfarande kärnan i verksamheten.
– Vi arbetar med ett stort hjärta för våra kunders bästa. Kundorienterad utveckling är en ständigt pågående process, och vi har åstadkommit mycket. All feedback är alltid välkommen, säger Sanna-Kaisa.
Sedan 2023 har Sanna-Kaisa arbetat som expert inom tjänsteutveckling. Utvecklingen baseras i hög grad på feedback från kunderna. I sin nuvarande roll har hon kunnat lära sig nya saker om kommunikation, vilket har känts motiverande:
– Jag har kunnat utvecklas som expert och kommunikatör. Jag tror att kommunikation är en viktig del av allas jobb, och tydlig och kundfokuserad kommunikation gör livet enklare för både kunder och våra medarbetare.
Lantmäteriverket har erbjudit Sanna-Kaisa många möjligheter till utveckling och lärande, och hon har aktivt tagit vara på nya möjligheter. För att skapa en egen karriär måste du vara proaktiv och villig att ibland gå utanför dina egna komfortzoner. Vid sidan av sitt arbete har hon också påbörjat högre yrkeshögskolestudier för tradenom-examen. Hennes tidigare utbildningsbakgrund är tradenom juridik.
– Det är bra att din arbetsgivare stöder dig och är flexibel när det gäller studier. På Lantmäteriet värdesätter jag den öppna och dialoginriktade kulturen. Både människor och processer kan utvecklas i en miljö där människor uppmuntras och man verkligen vill göra skillnad, sammanfattar Sanna-Kaisa.