Hoppa till huvudinnehåll

Automatiserat beslutsfattande

Vi använder oss av automatiserat beslutsfattande i en del av våra tjänster. Automatiserat beslutsfattande innebär att ditt ärende avgörs med hjälp av automatik.

Vad är automatiserat beslutsfattande?

Automatiserat beslutsfattande baserar sig på strikta behandlingsregler. Behandlingsreglerna säkerställer till exempel att beslutsfattandet inte diskriminerar någon.

Ett ärende kan endast avgöras automatiserat om beslutet kan fattas direkt på basis av ansökan. Avgörandet av ärendet överförs till en ansökningshandläggare om handläggningen av ärendet kräver tilläggsutredningar eller om beslutet är negativt.

Vad betyder detta för dig?

Automatiserat beslutsfattande påskyndar avsevärt avgörandet av ditt ärende, och du kan få ett beslut i ärendet genast. Av beslutet framgår om ditt ärende har avgjorts automatiserat.

Vilka ärenden kan avgöras automatiserat?

Automatiserat beslutsfattande används endast i en del av våra tjänster. Ett beslut om införande har fattats för dessa tjänster. I beslutet om införande anges på vilken grund det automatiserade beslutsfattandet har införts och vilka lagar som tillämpas på det.

Om du inte vill att ditt ärende ska avgöras automatiserat, kan du ansöka om inteckning eller överföring av elektroniskt pantbrev på pappersblankett (suomi.fi).

Ansökan om inteckning

Automatiserat beslutsfattande används för att avgöra ansökningar om inteckning och föra in inteckningarna i registret.

Överföring av elektroniskt pantbrev

Automatiserat beslutsfattande används för att avgöra överföring av ett elektroniskt pantbrev till en ny mottagare.

Införande av myndighetsanmälningar

Automatiserat beslutsfattande används för att i lagfarts- och inteckningsregistret föra in anmärkningar som har anmälts av andra myndigheter.