I slutet av en lantmäteriförrättning fattas beslut om vilken eller vilka som ska betala förrättningen. Ibland kan en lantmäteriförrättning betalas av någon annan än den som ansökt om lantmäteriförrättning (till exempel rågrannar tillsammans).
Lantmäteriverket sänder en faktura till betalarna när hela lantmäteriförrättningen är slutförd och införd i fastighetsregistret. Betalningstiden är i regel en månad.
Uppdelning av betalning
Betalningen kan delas upp i tre delbetalningar, om din del av betalningen är sammanlagt mer än 3 000 euro. Kontakta den e-postadress eller det telefonnummer som anges på fakturan och begär att betalningen ska delas upp.
Förlängning av betalningstid
Du kan begära en förlängd betalningstid, om du inte kan betala fakturan före förfallodagen. Kontakta den e-postadress eller det telefonnummer som anges på fakturan. Ange vilken faktura du behöver en förlängd betalningstid för och varför.
Försenad betalning
Om du inte har betalat fakturan senast på förfallodagen, lägger Lantmäteriverket dröjsmålsräntan och kostnaderna för indrivning av betalningen till beloppet.
Beloppet kan utsökas utan ett separat beslut. Betalarens fastighet har ställts som pant för betalningen.
Sökande av ändring
Om det finns sakfel eller skrivfel i fakturan, kan du kontakta den e-postadress eller det telefonnummer som anges på fakturan.
Om du anser att betalningen har fastställts felaktigt, till exempel om summan i fakturan är för stor, kan du söka ändring genom att anföra grundbesvär hos förvaltningsdomstolen. Tidsfristen för inlämnande av grundbesvär är fem år räknat från början av det år då avgiften har fastställts.
Genom grundbesvär är det inte möjligt att ansöka om ändring av vem som ska betala avgiften och hur stor del av avgiften. Då kan du ansöka om ändring genom att anföra besvär över lantmäteriförrättningen. Information om tidsfristen för sökande av ändring och närmare anvisningar finns i protokollet från lantmäteriförrättningen.