Ansök om inteckning om du vill använda en fastighet eller en arrenderätt som säkerhet för ett lån.
Inteckningen gäller tills vidare. Den måste dödas separat.
Vad är en inteckning?
En inteckning är en anteckning i fastighetsdatasystemet. En inteckning kan användas som säkerhet för ett lån.
En inteckning som syns i fastighetsdatasystemet innebär inte alltid att inteckningen används som säkerhet för ett lån. Inteckningens mottagare (vanligtvis en bank) kan ge fastighetens ägare information om huruvida fastigheten används som säkerhet för ett lån.
Så här ansöker du om inteckning
- Gör en inteckningsansökan själv eller be din bank förbereda ansökan i Fastighetsöverlåtelsetjänsten. Du får ett beslut om ditt ärende direkt om det inte finns anteckningar i registret som förhindrar det. För att inteckningen ska kunna fastställas måste ditt ägande i fastigheten synas i fastighetsdatasystemet.
-
I vissa fall kan du inte ansöka om inteckning i Fastighetsöverlåtelsetjänsten. Om du inte kan ansöka om inteckning i Fastighetsöverlåtelsetjänsten kan du göra det i e-tjänsten:
- Om du inte har möjlighet att använda våra digitala tjänster kan du ansöka om inteckning på ett formulär (suomi.fi)
Handläggningstid
Genomsnittliga handläggningstider för ansökningarna
Ändringar som berör inteckningar
Överföring av elektroniskt pantbrev
Att överföra en inteckning innebär att inteckningens mottagare byts. Mottagaren av inteckningen är vanligtvis den bank som finansierar en fastighetsaffär. Uppgiften om inteckningens mottagare måste vara tidsenlig. När du till exempel har betalat hela ditt lån ska du be din bank att ansöka om överföring av inteckningen eller ansöka om det själv.
Ansök om överföring av inteckning i Fastighetsöverlåtelsetjänsten eller be din bank att göra överföringen av inteckningen för din räkning.
Ändring av inteckning
Med ändring av inteckning avses exempelvis att ändra inteckningens prioritet framför andra inteckningar eller att utvidga inteckningen till andra fastigheter.
Ansök om ändring av inteckning i e-tjänsten (personkunder och organisationskunder). Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten kan du ansöka om inteckning på ett formulär (suomi.fi).
Upplösning och dödande av inteckning
Med upplösning av inteckning avses exempelvis att inteckningsanteckningen tas bort från ett utbrutet område som sålts av en fastighet. Dödande av inteckning innebär att hela inteckningen stryks ur fastighetsdatasystemet.
Du kan ansöka om dödande av inteckning i Fastighetsöverlåtelsetjänsten.
I vissa situationer går det inte att ansöka om upplösning eller dödande av inteckning i Fastighetsöverlåtelsetjänsten. Du kan då lämna in en ansökan om upplösning eller dödande via e-tjänsten (personkunder och organisationskunder).
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten kan du ansöka om upplösning eller dödande av inteckning på ett formulär (suomi.fi).
Pris och betalning
Varje inteckning eller ändring av inteckning debiteras separat. Om du till exempel ansöker om tre nya inteckningar betalar du för var och en av dem.
Om du ansöker om inteckning genom Fastighetsöverlåtelsetjänsten eller e-tjänsten betalar du inteckningen redan när du gör ansökan. Om du ansöker om inteckning med hjälp av ett formulär får du en faktura efter beslutet.