Du kan nu ansöka om registrering av ägande av aktielägenhet i e-tjänsten. Det går att lämna in ansökan via e-tjänsten ifall lägenheten har ett fysiskt aktiebrev.
Har du köpt eller ärvt en aktielägenhet? Så här ansöker du om registrering av ägande
När aktielägenhetens ägare ändras, till exempel om du har köpt eller ärvt en lägenhet, måste du ansöka om registrering av ägandet inom två månader.
Du kan lämna in ansökan via e-tjänsten när lägenheten har ett fysiskt aktiebrev så här:
- Under ”Alla fastigheter och lägenheter” söker du med hjälp av FO-numret fram det husbolag där aktielägenheten finns.
- Välj rätt lägenhet från listan och funktionen ”Ansök om registrering av ägande” och ”Ansök om registrering av ägande på basis av förvärv”.
- Fyll i ansökan och eventuella bilagor.
- Du kan också meddela din e-postadress för kommunikation från husbolaget.
Ta med aktiebrevet i original till ett kundserviceställe eller skicka det per post.
Registrering av ägande betalas via en nätbank eller med kreditkort när ansökan skickas in. När ditt ägande är registrerat får du en avisering som säkerhetsmeddelande eller per brev.
Så här ansöker du om registrering av ägande när ägandet inte har ändrats
Om du äger en aktielägenhet i ett husbolag som har övergått till bostadsdatasystemet, har du 10 år på dig att registrera ägandet av din lägenhet. Tidsfristen börjar från den tidpunkt då ditt husbolag har övergått till bostadsdatasystemet.
Du kan lämna in ansökan via e-tjänsten när lägenheten har ett fysiskt aktiebrev så här:
- Om ägandet av aktielägenheten inte har ändrats, ser du lägenheten i listan under ”Mina fastigheter och lägenheter”.
- Välj rätt aktielägenheten från listan och funktionen ”Ansök om registrering av ägande” och ”Ansök om registrering av ägande utan ägarbyte”.
- På ansökan visas de ägaruppgifter som lämnats till Lantmäteriverket i samband med överföringen av aktieboken. Kontrollera uppgifterna i ansökan och fyll de uppgifter som saknas.
Ta med aktiebrevet i original till ett kundserviceställe eller skicka det per post.
Registrering av ägande betalas via en nätbank eller med kreditkort när ansökan skickas in. När ditt ägande är registrerat får du en avisering som säkerhetsmeddelande eller per brev.
Om aktiebrevet finns hos en bank (som säkerhet för lån) och du vill registrera ditt ägande, ska du kontakta banken.
Mer information
Tjänsten är tillgänglig för både personkunder och organisationskunder.
Logga in i e-tjänsten för