Hoppa till huvudinnehåll

E-tjänst (organisationskunder)

E-tjänsten för organisationskunder är avsedd för personer som uträttar ärenden för en organisation. Dessutom kan köpvittnen upprätta meddelanden om fastighetsöverlåtelse i e-tjänsten.

I e-tjänsten kan man söka uppgifter om fastigheter och få fastighetsärenden skötta.

Om en aktielägenhet som ägs av en organisation har en elektronisk ägaranteckning, kan du i tjänsten kontrollera aktielägenhetens uppgifter och köpa utskrifter ur bostadsdatasystemet.

Lantmäteriverkets e-tjänst håller öppet dagligen kl. 1.00–23.00.

Du måste bifoga behövliga filbilagor till ansökningarna. Kontrollera att du har bilagorna som elektroniska filer innan du börjar göra ansökan, eftersom ansökan inte kan sparas som en pågående ansökan och fortsättas senare.

Skicka bilagor som pdf-filer eller jpg-bilder. Om du inte kan skanna bilagor räcker det också med fotografier av god kvalitet. Maximistorleken på en enskild filbilaga är 20 MB.

Personer som uträttar ärenden för en organisation

E-tjänsten för organisationskunder har samma funktioner som e-tjänsten för personkunder. Läs mer i beskrivningen av e-tjänsten för personkunder.

Meddelande om fastighetsöverlåtelse, endast för köpvittnen

Upprätta meddelandet om fastighetsöverlåtelse i e-tjänsten senast inom två dagar efter bestyrkandet av överlåtelsen.

Myndigheters anmälningar

Myndigheter kan använda funktionen "Annan registrering eller ändring" för att anmäla påminnelser som rör fastigheter, till exempel utmätning eller konkurs.

Genom den här funktionen kan man också anmäla uppgifter om den fastighetsförvaltande myndigheten.

Om fastighetsdatasystemet innehåller ett fel som myndigheten gjort, kan man genom funktionen Annan registrering eller ändring ansöka om rättelse av felet.

Dessutom kan kommuner som för ett fastighetsregister använda funktionen för att skicka fastighetsförrättningsprotokoll till Lantmäteriverket när fastighetsdatasystemet ska uppdateras med uppgifter om vilken fastighet exempelvis en arrenderätt eller inteckning gäller.

Personer som uträttar ärenden för en organisation

Inloggningen sker via Suomi.fi-identifikationstjänsten. Du kan identifiera dig med finländska bankkoder, mobilcertifikat eller identitets- eller smartkort som beviljats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Identifieringssätt för utlänningar kan inte användas i tjänsten.

De personer för vilka organisationens firmateckningsrätt antecknats i handelsregistret kan logga in i tjänsten för organisationen.

De vid organisationen som har namnteckningsrätt kan vid behov befullmäktiga en annan person att uträtta ärenden för organisationen. Befullmäktigandet görs i tjänsten Suomi.fi-fullmakter. Den rätta fullmakten heter Ärenden som gäller fastighets- och lägenhetsuppgifter.

Köpvittnen

Köpvittnen kan logga in i tjänsten via Suomi.fi-identifikationstjänsten med bankkoder, elektroniskt identitetskort eller mobilcertifikat. Alla köpvittnen som antecknats i köpvittnesregistret har tillgång till tjänsten.

Inloggningen sker via Suomi.fi-identifikationstjänsten. Du kan identifiera dig med finländska bankkoder, mobilcertifikat eller elektroniskt identitets- eller smartkort som beviljats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Identifieringssätt för utlänningar kan inte användas i tjänsten.

Personer som uträttar ärenden för en organisation

En person kan logga in i e-tjänsten för sin organisation, om

  • hen ensam har en i handelsregistret antecknad firmateckningsrätt på organisationens vägnar
  • hen innehar någon av följande roller i företaget: verkställande direktör eller hens ställföreträdare, prokurist, styrelseordförande eller disponent.

Om två personer har en gemensam firmateckningsrätt, ska personen ges en fullmakt i tjänsten Suomi.fi-fullmakter att uträtta ärenden för organisationen. Den rätta fullmakten heter Ärenden som gäller fastighets- och lägenhetsuppgifter.

Organisationer som inte kan ge fullmakter i tjänsten Suomi.fi, bl.a. den offentliga förvaltningen eller kommunerna, kan i tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande för personen ansöka om rätt att uträtta ärenden för organisationen.

Köpvittnen

Alla köpvittnen som antecknats i köpvittnesregistret kan logga in i tjänsten.

Avgifter

Ansökningar som gjorts via e-tjänsten och utdrag och intyg som köpts i tjänsten är avgiftsbelagda.

  • Du får en faktura på den lantmäteriförrättning som du ansökt om när förrättningen har verkställts.
  • Övriga ansökningar och produkter som du köpt ska betalas direkt i nätbanken eller med kreditkort via tjänsten Suomi.fi-betalningar.

Köpvittnen har också möjlighet att få användningstillstånd till Fastighetsdatatjänsten eller motsvarande återförsäljares tjänst och via dem skaffa utdragen till ett förmånligare pris.

Om du inte kan betala från organisationens konto i e-tjänsten, kontakta banken.

Utdrag, intyg och sökningar ur fastighetsdatasystemet som fås från e-tjänsten

Produkt Pris € (exkl. moms) Pris € (inkl. moms)
77238011084
Lagfartsbevis
14,00 Ingen moms
77238011085
Gravationsbevis
14,00 Ingen moms
77238011089
Intyg över arrenderätt
14,00 Ingen moms
77238011086
Fastighetsregisterutdrag
14,00 Ingen moms
77238011088
Kartutdrag över registerenhet
14,00 Ingen moms
77238011090
Fastighetsregisterutdrag över outbrutet område
14,00 Ingen moms
77238011100
Utdrag över nyttjanderättsenhet
14,00 Ingen moms

Utskrifter ur bostadsdatasystemet från e-tjänsten

Produkt Pris € (exkl. moms) Pris € (inkl. moms)
7488101004
Bolagets aktiebok
16,00 Ingen moms
7488101005
Aktiebok, offentlig
16,00 Ingen moms
7488101006
Aktielägenhetsutskrift, omfattande
16,00 Ingen moms
7488101007
Aktielägenhetsutskrif, begränsad
16,00 Ingen moms
7488101010
Utdrag ur aktieboken, offentligt
16,00 Ingen moms

Tjänstens funktionalitet har testats med de vanligaste webbläsarna och deras nyaste versioner.

Hjälp vid tekniska problem.

Status för applikationer och tjänster

Kontrollera status för applikationer och webbtjänster samt eventuella störningar. Uppgifterna uppdateras mån–fre kl. 8–16.15.

Problem med att använda tjänsten?