Kiinteistöjen yhdistämisellä voit yhdistää useita omistamiasi kiinteistöjä yhdeksi. Jos omistat useita kiinteistöjä ja käytät niitä yhtenä kokonaisuutena, voi olla hyvä yhdistää kiinteistöt yhdeksi. Yhdistämisen jälkeen voit hallinnoida alueita yhdellä kiinteistötunnuksella.
Kiinteistöt voidaan yhdistää, jos
- ne ovat samassa kunnassa
- niiden omistaja tai omistajat ovat kaikissa samat
- niillä ei ole kiinnityksiä tai kiinnitykset ovat kaikilla samat
Voit tarkistaa kiinteistöjen omistajat ja kiinnitykset asiointipalvelussa. Jos haluat yhdistää kiinteistöt, joilla on eri kiinnityksiä, ota yhteys asiakaspalveluumme.
Jos olet ostanut määräalan ja haluat yhdistää sen omistamaasi kiinteistöön, voidaan yhdistäminen tehdä lohkomisessa.
Yhdistämisen vaiheet ja kesto
- Käsittelemme kiinteistöjen yhdistämisen noin kuukausi hakemuksen lähettämisen jälkeen.
- Teemme muutokset rekisteriin.
- Saat laskun. Maksuaikaa on tyypillisesti 30 päivää.
Hinta
Yhdistämisen hintaan vaikuttaa yhdistettävien kiinteistöjen määrä. Esimerkiksi kahden kiinteistön yhdistäminen maksaa 175 €.
Maksun maksaa kiinteistöjen omistaja.
Näin haet kiinteistöjen yhdistämistä
- Kerää valtakirjat muilta omistajilta pdf- tai jpg-muodossa.
-
Hae yhdistämistä Asiointipalvelussa:
- henkilöasiakkaat
- organisaatioasiakkaatPalveluun voivat kirjautua organisaation puolesta ne henkilöt, joille on kaupparekisteriin merkitty organisaation nimenkirjoitusoikeus.
- Valitse ensin kiinteistö, jolle haet yhdistämistä. Valitse "Maanmittaustoimitukset" ja "Hae yhdistämistä".
- Täytä hakemuksen tiedot ja liitä hakemukseen mahdolliset liitteet.
Voit hakea toimitusta myös hakemuslomakkeella (suomi.fi), jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää Asiointipalvelua.
Jos haluat toimituksen asiakirjat sähköisesti itsellesi, ota käyttöön suomi.fi-viestit.