För drygt tre år sedan tecknade jag upp kraven och utvecklingsmomenten för digitaliseringsprojektet. År 2022 hade skisserna bearbetats till konkreta planer. Nu har vi tagit oss igenom alla utvecklingsmoment och är framme vid genomförandet.
Kunden med under hela utvecklingen
Digitaliseringen av lägenhetsregistreringen har varit en resa med många etapper. Efter förstudierna och planeringen har vi utarbetat definitioner och kodat, kört pilottester och nu senast implementerat. De viktigaste för oss har varit att kunderna hela tiden har medverkat i utvecklingsarbetet.
Digitaliseringen av lägenhetsregistreringen startade från det gemensamma behovet av ”registrering av ägande utan fördröjningar”. Vi satte oss ner med aktörer inom bostadshandeln för att diskutera frågan, och genom beskrivningar av servicestigarna lärde vi oss förstå både bostadshandeln som helhet och aktörernas roller under de olika momenten. Tillsammans fastställde vi de operativa kraven på smidig registrering och vilka kriterier den ska uppfylla. Oavsett om processen är digital eller manuell, är det viktigt att informationen om hur ett ärende framskrider överförs problemfritt mellan aktörerna.
Digitalisering minskar kundernas kontaktbehov
Lantmäteriverkets roll vad gäller bostadslägenheter är klar och tydlig: vi är den registrerande myndigheten. I fråga om upplägget av gränsytan, skapar vi förutsättningarna för fungerande gränsytor och de andra aktörerna bygger upp sina tjänster så att de driftskompatibla för kunderna. På så sätt bibehålls en klar och tydlig helhet och bostadshandeln löper på som tidigare, med digital registrering hos Lantmäteriverket som ett nytt inslag.
Målet med digitaliseringen av registreringen av bostadslägenheter har varit att skapa smidig och omedelbar registrering. Precis som nu, förmedlar bankerna i egenskap av ombud ansökningar om registrering av ägande och pantsättningar, men framöver sker det digitalt. I en digital process kopplar vi smidigt ihop transaktionerna inom bostadshandeln till registreringarna, och dessutom hålls informationstjänsterna uppdaterade. Det viktiga för lägenhetsköparen är att köpa en ny bostad, inte att sköta ärenden med en myndighet. Genom digitaliseringen vill vi framför allt minska kundernas kontaktbehov.
De första digitala ansökningarna är inne
Just nu är vi inne i en situation, där den första servicehelheten för banker har lanserats och de första digitala ansökningarna har inkommit från banker till bostadsdatasystemet. Att ansökningar lämnas in digitalt förväntas ha en stor inverkan på handläggningstiderna. Förhoppningsvis kommer det att synas i statistiken över genomsnittliga handläggningstider redan våren 2025.
Utvecklingen av olika typer av ansökningar framskrider steg för steg. Det viktiga här är det digitala samtycket i ansökningen, vilket för aktielägenheter utgör grunden för registrering. Tillsvidare är det en människa som beslutar om registreringen, men vi arbetar redan på att få fram automatiserade lösningar. Målet är att lägenhetsregistreringar ska kunna avgöras automatiskt redan i en nära framtid, och då kan vi verkligen tala om registrering utan dröjsmål!
Genom hela utvecklingsbanan har de berörda parterna och Lantmäteriverket haft en stark ambition att göra servicekedjan från bostadshandel till registrering så smidig som möjligt. Det har därför varit en sann glädje att få vara med om att integrera digital lägenhetsregistrering i bostadshandeln.
Pauliina Heikkilä
Skribenten är Lantmäteriverkets Ledande expert.
I Lantmäteriverkets blogg behandlar olika skribenter aktuella frågor vid Lantmäteriverket.