Genom fastighetssammanslagning kan du slå samman flera fastigheter du äger till en. Om du äger flera fastigheter och använder dem som en helhet kan det vara en bra idé att slå ihop dem till en. Efter sammanslagningen kan du hantera dina områden med en enda fastighetsbeteckning.
Fastigheter kan slås samman om
- de finns i samma kommun
- de har alla samma ägare
- de har inte inteckningar eller alla har samma inteckningar
Du kan kontrollera fastigheternas ägare och inteckningar i e-tjänsten. Om du vill slå samman fastigheter med olika inteckningar, kontakta vår kundtjänst.
Om du har köpt ett outbrutet område och vill slå samman den med en fastighet som du äger, kan sammanslagningen göras i en styckning.
Sammanslagningens faser och längd
- Vi behandlar sammanslagning av fastigheter cirka en månad efter att ansökan har kommit in.
- Vi för in ändringarna i registret.
- Du får en faktura. Betalningstiden är normalt 30 dagar.
Pris
Priset för sammanslagningen påverkas av antalet fastigheter som slås ihop. Det kostar t.ex. 175 euro att slå samman två fastigheter.
Avgiften betalas av fastighetsägaren.
Så här ansöker du om sammanslagning av fastigheter
- Samla in fullmakter från övriga ägare i pdf- eller jpg-format.
-
Ansök om sammanslagning i e-tjänsten:
- personkunder
- organisationskunderDe personer för vilka organisationens firmateckningsrätt antecknats i handelsregistret kan logga in i tjänsten för organisationens räkning.
- Välj först den fastighet för vilken du ansöker om sammanslagning. Välj "Lantmäteriförrättningar" och "Ansök om sammanslagning".
- Fyll i ansökningsuppgifterna och bifoga eventuella bilagor till ansökan.
Du kan även ansöka om förrättning på en ansökningsblankett (suomi.fi) ifall du inte har möjlighet att använda e-tjänsten.
Om du vill få förrättningarnas handlingar i elektroniskt format till dig själv, ska du aktivera suomi.fi-meddelanden.