Hoppa till huvudinnehåll

Så här fyller du i en annan registrering eller ändring

Välj först ”Mina fastigheter och aktielägenheter” på e-tjänstens startsida.

Under fastigheterna hittar du funktionen ”Annan registrering eller ändring”, där du kan göra olika typer av ansökningar. Välj därefter ”Ansök om annan registrering”.

Om fastigheten inte syns i listan Mina fastigheter och lägenheter kan du söka fram den via funktionen Alla fastigheter och lägenheter.

Ansök om annan registrering eller ändring

Välj vad din ansökan gäller: en särskild rättighet, en inteckning, en anmärkning, lagfart eller en företrädesordning.

När din ansökan gäller en särskild rättighet

Ändring av särskild rättighet

Ansök om en ändring av en särskild rättighet om arrendeavtalet har förlängts eller om ändringar har gjorts i ett befintligt arrendeavtal. Du kan ansöka om att ändra en särskild rättighet när en ändring har gjorts i ett befintligt avtal om besittningsdelning.

Avregistrering av särskild rättighet

Ansök om avregistrering av en rättighet som upphört om till exempel ett arrendeavtal eller avtal om besittningsdelning har löpt ut.

Överföring av särskild rättighet

Ansök om överföring när du till exempel har köpt en arrenderätt av en tidigare arrendator.

Förtydligande av särskild rättighet

Ansök om förtydligande av särskild rättighet när en person som varit hyresgäst har avlidit och du vill registrera dödsbodelägarnas namn i fastighetsdatasystemet.

Du kan också ansöka om förtydligande av särskild rättighet när du vill uppdatera uppgifterna om en arrenderätt efter en förändring i företaget (t.ex. fusion eller delning).

Rättelse av särskild rättighet

Ansök om rättelse endast om det finns ett av myndigheten orsakat fel i registret.

När din ansökan gäller en inteckning

Ändring av inteckning

Ansök om ändring av inteckning om du t.ex. har köpt en fastighet som du arrenderat och överför inteckningar på arrenderätten till den fastighet som du har köpt.

Upplösning av inteckning

Ansök om upplösning av inteckning, t.ex. för ett outbrutet område som är sålt.

Dödande av inteckning

Ansök om att inteckningen avförs från registret helt och hållet.

Överföring av elektroniskt pantbrev

Ansök om överföring av ett elektroniskt pantbrev om du vill ändra pantbrevsmottagare.

Ändring av papperspantbrev till elektroniskt

Ansök om att ändra ett papperspantbrev till ett elektroniskt pantbrev om en inteckning är registrerad med ett papperspantbrev och du vill använda inteckningen som säkerhet för ett lån. Papperspantbrevet ersätts med en anteckning i fastighetsdatasystemet. När inteckningen är registrerad i fastighetsdatasystemet kan den användas som säkerhet för ett lån.

Fastställande av inteckning

Ansök om att registrera en ny inteckning.

Rättelse av inteckning

Ansök om rättelse av inteckning endast om det finns ett av myndigheten orsakat fel i registret.

När din ansökan gäller en anmärkning eller begränsning av förfoganderätt

Registrering av anmärkning

Ansök om registrering av en ny anmärkning om du vill registrera t.ex. en änkas besittningsrätt, en konkurs eller ett pantsättningsförbud.

Borttagning av anmärkning

Ansök om att avföra anmärkningen ur registret om du t.ex. vill avstå från en registrerad besittningsrätt för änka eller om konkursen har upphört.

Ändring av anmärkning

Begär en ändring om du t.ex. vill ta bort anteckningen för ett outbrutet område som har sålts.

Rättelse av anmärkning

Ansök om rättelse av anmärkning endast om det finns ett av myndigheten orsakat fel i registret.

När din ansökan gäller lagfart

Rättelse av lagfart

Ansök om rättelse av lagfart endast om det finns ett av myndigheten orsakat fel i registret.

När din ansökan gäller företrädesordningen

Ändring av företrädesordning

Ansök om att ändra företrädesordningen om du till exempel vill flytta ditt arrendeavtal till bättre företräde än tidigare fastställda inteckningar.

Rättelse av företrädesordning

Ansök om rättelse av företrädesordning endast om det finns ett av myndigheten orsakat fel i registret.

Anvisning för myndigheters anmälan

I e-tjänsten kan mydigheter meddela anmärkningar som gäller fastigheter och som ska antecknas i lagfarts- och inteckningsregistret..

Så här använder du e-tjänsten

  1. Välj en fastighet via sökningen "Alla fastigheter och lägenheter". Sök med fastighetsbeteckning eller arrenderättens beteckning. Klicka på en fastighet för att se dess uppgifter.
  2. Välj "annan registrering eller ändring". Längst ner på sidan hittar du punkten "Ansökningar från myndigheten". Tryck på "Ansök om registrering".
  3. Välj "Anmärkning eller begränsning" och sedan "Registrering av anmärkning eller rådighetsbegränsning".
  4. I nästa punkt kan du välja typ av anmärkning genom att öppna rullgardinsmenyn "Andra typer av påminnelser (endast för myndigheter)" i blå text. Med hjälp av menyn kan du skapa önskad anmärkning.

I punkten "Annat anmärkningsärende" hanteras till exempel följande ärenden:

  • Kommunernas förrättningsprotokoll
  • Jorddomstolens beslut
  • Besvär i anslutning till registerärende för fastighet