Hoppa till huvudinnehåll

Lantmäteriverket banar väg för bättre kundupplevelser

I Lantmäteriverkets nya strategi hörs kundernas och intressenternas röst. När vi utformade strategin var vi lyhörda för kundernas och intressenternas synpunkter, som påtalade ett ökande behov av tjänster i realtid. Därför har vi bland de strategiska åtgärderna lyft upp främjande av digitala tjänster som ska göra användningen av tjänster enklare och ärendehanteringen snabbare.

Susanne Hellmanilla, direktör för kundrelationer, har brunt, mellanlångt hår och en svart skjorta med en brun krage.
Bild:
Lantmäteriverket

Enligt kunderna och intressenterna är Lantmäteriverkets styrkor vår tillförlitlighet och goda rykte. Det var också roligt att höra att vi är en attraktiv samarbetspartner. Å andra sidan ansåg kunderna och intressenterna att vi kan bli bättre på bland annat kundorientering och samarbete med intressenterna. Det tog vi fasta på och antog som ett strategiskt mål att stärka samarbetet och öka kundernas och intressenternas delaktighet i utvecklingen av tjänsterna.

De mål som fastställts i regeringsprogrammet och Finlands digitala kompass för utveckling av digitala tjänster för livshändelser och affärstransaktioner kräver också att vi reagerar snabbare på förändringar i kundernas och samhällets behov. Därför är att förutse kundernas behov ett centralt mål i Lantmäteriverkets nya strategi.

Från ord till handling – att förutse kundernas behov i praktiken

Vi vill stärka ett målinriktat samarbete inom servicekedjorna, i samarbetet med intressenter och nätverk och med kunderna. Eftersom samarbete inte uppkommer ensidigt, kommer vi att genomföra pilotförsök med alla grupper. Det är viktigt att hitta sådana arbetssätt som alla parter tycker är nyttiga och fungerande. Pilotprojektet för servicekedjor är nätverket Digitalt forum som Lantmäteriverket startat upp. I nätverket ingår bland annat kreditgivare, fastighetsmäklare, samarbetsorgan och andra tjänsteleverantörer. Etablerade samarbeten med de viktigaste intressenterna och nätverken kommer att stärkas vid hela verket, med fokusering på gemensamma mål och arbetssätt.

Kundresponsen från användarna av tjänsterna är oumbärlig för oss. Utifrån responsen kan vi bättre förstå och förutse kundernas behov och ta hänsyn till responsen när vi prioriterar våra utvecklingsinsatser. I framtiden kommer vi att samla in respons på ännu fler sätt, och tanken är också att prova kundråd.

Lantmäteriverket har tagit fram en målbild för digitala tjänster och uppdaterar nu sina utvecklings- och handlingsplaner utifrån målbilden. Digitala tjänster utgår från att göra kundens liv enklare, till exempel genom att minska kontaktbehovet och ta fram tjänster för livshändelser och affärsverksamhet. Syftet med digitala tjänster är att skapa en bättre kundupplevelse och höja produktiviteten.

I egenskap av direktör för kundrelationer glädjer jag mig åt att vi på Lantmäteriverket har en stark servicekultur och att våra kunder ger ett särskilt bra betyg för den personliga service de får. 

Vi vill erbjuda samma utmärkta kundupplevelse och göra livet enklare för våra kunder även inom de digitala tjänsterna. Vi tror resultatet blir bra,då vi föregriper kundernas behov och inkluderar intressenterna och kunderna i utvecklingen av tjänsterna.  

Susanne Hellman

Skribenten är direktör för kundrelationer vid Lantmäteriverket.

I Lantmäteriverkets blogg behandlar olika skribenter aktuella frågor vid Lantmäteriverket.

Kundservice
Digitalisering

Bloggar