Hoppa till huvudinnehåll

Stort kliv framåt för automatiserat beslutsfattande

Automatiserat beslutsfattande, eller egentligen automatiserad handläggning, innebär att en ansökan som kunden skickat in handläggs av en maskin och inte av en människa. Mänsklig delaktighet behövs endast om det till exempel behövs mer upplysningar för att avgöra ärendet. Maskinen utför handläggningen och avgör ärendet enligt exakta och lagenliga regler som systemet programmerats med.

Nainen istuu läppäri sylissä puistossa.
Bild:
Maanmittauslaitos

Lantmäteriverket har använt sig av automation redan länge

Lantmäteriverket har redan i flera år använt sig av automatiskt avgörande vid inskrivning av fastigheter. I bästa fall har det inte tagit mer än några sekunder att få ett beslut på fastställande av inteckning och överföring av elektroniskt pantbrev i Fastighetsöverlåtelsetjänsten. Ny lagstiftning som trädde i kraft 2023 innehåller närmare bestämmelser om hur automatiserat beslutsfattande ska läggas upp och genomföras. På Lantmäteriverket har vi gått igenom de automatiserade lösningar som vi använder och kontrollerat att de stämmer överens med kraven i den nya lagstiftningen. Vi har i enlighet med lagstiftningen fattat beslut om införande för våra befintliga automatiserade lösningar.

Digitalisering av myndigheter gör kontakterna enklare och snabbare

E-tjänster sparar tid och ger dig möjlighet att kontakta oss när det passa dig bäst. Snabbare och enklare kontakter hjälper dig att nå målet smidigare, oavsett om du ska köpa ett sommarhus eller har planer på en renovering.  På Lantmäteriverket satsar vi ständigt på att utveckla digital ärendehantering och ser fram emot att använda automatiserat beslutsfattande i allt större omfattning under de närmaste åren. 

Läs mer

Om automatiserat beslutsfattande och besluten om införande 

Blogginlägg: Kan man få ett myndighetsbeslut på några sekunder? 

Tjänster
Digitalisering

Nyheter och artiklar