Lantmäteriverket har använt sig av automation redan länge
Lantmäteriverket har redan i flera år använt sig av automatiskt avgörande vid inskrivning av fastigheter. I bästa fall har det inte tagit mer än några sekunder att få ett beslut på fastställande av inteckning och överföring av elektroniskt pantbrev i Fastighetsöverlåtelsetjänsten. Ny lagstiftning som trädde i kraft 2023 innehåller närmare bestämmelser om hur automatiserat beslutsfattande ska läggas upp och genomföras. På Lantmäteriverket har vi gått igenom de automatiserade lösningar som vi använder och kontrollerat att de stämmer överens med kraven i den nya lagstiftningen. Vi har i enlighet med lagstiftningen fattat beslut om införande för våra befintliga automatiserade lösningar.
Digitalisering av myndigheter gör kontakterna enklare och snabbare
E-tjänster sparar tid och ger dig möjlighet att kontakta oss när det passa dig bäst. Snabbare och enklare kontakter hjälper dig att nå målet smidigare, oavsett om du ska köpa ett sommarhus eller har planer på en renovering. På Lantmäteriverket satsar vi ständigt på att utveckla digital ärendehantering och ser fram emot att använda automatiserat beslutsfattande i allt större omfattning under de närmaste åren.
Läs mer
Om automatiserat beslutsfattande och besluten om införande
Blogginlägg: Kan man få ett myndighetsbeslut på några sekunder?