Ansök om inteckning om du vill utnyttja en fastighet, ett outbrutet område eller en kvotdel av en fastighet, eller arrenderätt som säkerhet för en skuld.
En inteckning gäller tills vidare. Den måste dödas, det vill säga tas bort från registret, separat.
Så här ansöker du om inteckning
- Gör en inteckningsansökan själv eller be din bank göra ett utkast till ansökan i Fastighetsöverlåtelsetjänsten.
- Om du inte kan använda våra elektroniska tjänster kan du använda vår ansökningsblankett för att söka inteckning.
Handläggningstid
Se de genomsnittliga handläggningstiderna för ansökningar och lantmäteritjänster på sidan Handläggningstider för ansökningar.
Då man i Fastighetsöverlåtelsetjänsten ansöker om inteckning eller överföring av pantbrev kan ansökan avgöras genast om det inte finns anteckningar i registret som förhindrar avgörandet.
För att inteckningen ska kunna fastställas måste lagfarten eller arrenderätten vara införd i lagfarts- och inteckningsregistret.
Ändringar som berör inteckningar
Överföring av elektroniskt pantbrev
Mottagaren av ett elektroniskt pantbrev är oftast den bank som finansierar ett fastighetsköp. Uppgiften om pantbrevets mottagare ska vara tidsenlig. Överföring av elektroniskt pantbrev betyder att pantbrevets mottagare ändras.
Ansök om överföring av elektroniskt pantbrev i Fastighetsöverlåtelsetjänsten eller be din bank sköta överföringen.
Ändring av inteckning
Med ändring av inteckning avses exempelvis att ändra dess prioritet framför andra inteckningar eller att utvidga den till andra fastigheter.
Ansök om ändring av inteckning i e-tjänsten (personkunder och organisationskunder).
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten kan du ansöka om inteckning på ett formulär (suomi.fi).
Upplösning och dödande av inteckning
Med upplösning av inteckning avses exempelvis att inteckningsanteckningen tas bort från ett utbrutet område som sålts av en fastighet.
Dödande av inteckning innebär att hela inteckningen stryks ur fastighetsdatasystemet.
Du kan ansöka om upplösning och dödande av inteckning i Fastighetsöverlåtelsetjänsten.
I vissa specifika situationer går det inte att ansöka om upplösning eller dödande av inteckning i Fastighetsöverlåtelsetjänsten. I så fall kan då lämna ansökan via e-tjänsten (personkunder och organisationskunder).
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten kan du ansöka om upplösning eller dödande av inteckning på ett formulär (suomi.fi).
Pris och betalning
För handläggningen av ett inteckningsärende tas en avgift ut för varje fastställd inteckning.
Om du ansöker om inteckning via Fastighetsöverlåtelsetjänsten, tas avgiften ut redan i samband med ansökan. I övriga fall tas den ut först efter att beslutet fattats.